Sökning

Esimiesten näkemyksiä työhyvinvoinnista

QR-kod

Esimiesten näkemyksiä työhyvinvoinnista

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päiväkodinjohtajien ja perhepäivähoidon ohjaajien näkemyksiä työntekijöiden työhyvinvoinnista. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa siitä miten työhyvinvointi näyttäytyy arjessa. Tarkoituksena oli myös selvittää kunta 10 -tulosten pohjalta esiin nostettua kysymystä työpaikkakiusaamisesta päiväkodissa: miten kiusaaminen ilmenee ja mitä voidaan tehdä sen vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2015 kahden viikon aikana. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 103:lle Espoon Kaupungin suomenkielisen varhaiskasvatuksen päiväkodinjohtajalle ja perhepäivähoidon ohjaajalle. Vastausprosentiksi muodostui 48,5. Lomake koostui asteikkoihin perustuvista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Opinnäytetyön tuloksia käsiteltiin prosentteina ja keskiarvoina, tuloksista laskettiin myös hajonta. Tutkimusaineistoa kuvailtiin taulukoiden avulla sekä sanallisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin johtajuutta, työhyvinvointia ja työpaikkakiusaamista. Työhyvinvointi-käsitteen ja kyselylomakkeen lähtökohtana toimi työhyvinvoinnin portaat. Mallin avulla on tarkoitus kehittää työntekijän, työyhteisön ja organisaation työhyvinvointia. Tulosten mukaan Espoon Kaupungilla on kokeneita varhaiskasvatusyksiköiden esimiehiä ja heillä on suhteellisen yhtäläiset näkemykset työhyvinvoinnin johtamisesta päivähoidossa. Esimiesten näkemysten mukaan tärkeimpiä asioita ovat avoin vuorovaikutus, toisen työntekijän kunnioittaminen ja toimivat rakenteet. Huolimatta siitä, että näitä asioita pidetään tärkeinä, ne eivät kuitenkaan toteudu arjessa toivotulla tavalla. Työpaikkakiusaamisen ehkäisemiseen liittyvät, esimiehille suunnatut koulutukset, koettiin tarpeellisiksi. Esimiehillä vaikuttaa olevan ymmärrys siitä, mitä työpaikkakiusaaminen tarkoittaa arjessa. Lisäksi esimiehet tietävät kuinka kiusaamistilanteissa toimitaan.

The aim of this thesis was to find out the day-care center directors´ and family day care instructors´ views of workers' well-being. In addition, the aim was to obtain information on how well-being at work manifests itself in everyday life. The aim was also to find out how bullying occurs and what can be done to reduce it.
The method used in the thesis was quantitative. The data were collected in the spring of 2015 for two weeks via an electronic questionnaire. The link to the form was sent by e-mail to all the day care center managers in the city of Espoo in Finnish early childhood education and family day care counselors. The form was sent to a total of 103 employees in a supervisory role. The response rate was 48.5. The theoretical framework of the thesis examined the leadership, well-being and workplace bullying. The basis for the concept of occupational well-being in this thesis and for the questionnaire was ´the stairs of wellbeing at work´. The results show that the supervisors have equal views of the management of well-being. According to the managers’ views of wellbeing, the most important aspects is to have an open dialogue, respect for the other employee and functional structures. In order to prevent workplace harassment training targeted for supervisors was considered necessary. Managers seem to understand what bullying means in everyday life. In addition, managers know how to operate in such situations.

Sparad: