Ohcu

B2B-palveluyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen : Uudenmaan LVI-Talo Oy

QR-koda

B2B-palveluyrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen : Uudenmaan LVI-Talo Oy

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää B2B-markkinoille talotekniikka-alan palveluja tarjoavan, Uudenmaan LVI-Talo Oy:n, markkinointiviestintää. B2B-palvelunäkökulman lisäksi aihetta käsiteltiin erityisesti asiakashankinnan näkökulmasta. Työn tavoitteena oli esittää kehitysehdotuksia potentiaalisille asiakkaille kohdennetun markkinointiviestinnän tehostamiseksi. Kyseisiä kehitysehdotuksia mukaillen, tavoitteena oli uudistaa toimeksiantajan sähköinen yritysesitys sekä laatia sen vastaperustetulle tytäryhtiölle suoramarkkinointikirje. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen kehityshanke.

Työhön koottiin B2B-palveluihin, niiden markkinointiin sekä markkinointiviestinnän ja mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvää teoria-aineistoa. Teoriaosuuden sisältö perustui ammattikirjallisuuteen ja internet-lähteisiin.

Kehittämisen lähtökohtia ja siihen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä on työn tutkimus-osuudessa analysoitu SWOT-menetelmällä. Tiedonkeruumenetelminä nykytilannekartoituksessa käytettiin henkilöstö- ja asiakashaastatteluja sekä dokumenttianalyysiä.

Työn teoria-aineisto, nykytilannekartoituksen tulokset sekä näistä johdetut kehitysehdotukset tarjoavat kokonaisuutena lähtökohdat toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Työssä laaditut tuotokset toimivat toimeksiantajan työkaluina, yrityksen tavoitellessa uusia pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Opinnäytetyön keskeisimmistä tuloksista ilmeni, että toimeksiantajan on laadittava kokonaisvaltainen markkinointiviestintästrategia- ja suunnitelma, jotta markkinointiviestinnästä muodostuisi yrityksessä paremmin ennakoitavampaa ja johdonmukaisempaa. Tulosten perusteella toimeksiantajan tavoittelema yrityskuva on hyvin asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukainen. Jotta toimeksiantaja onnistuisi vakuuttamaan sellaiset potentiaaliset asiakkaat, joilla ei vielä ole selvää kuvaa yrityksestä ja sen palvelusta, yrityksen tulee viestinnällään pyrkiä konkretisoimaan tavoittelemansa yrityskuvan mukaisia, aineettoman palvelunsa ominaisuuksia.

The purpose of this thesis was to develop building services engineering services to the B2B market providing Uudenmaan LVI-Talo Oy's marketing communications. In addition to B2B-service perspective, the subject of this thesis is addressed from the perspective of customer acquisition. The objective was to provide development proposals to improve the planning and implementation of potential clients targeted marketing communications. These development proposals paraphrase, the goal was to create company’s newly created subsidiary a direct marketing letter and reform the electric company presentation. The thesis was characterized as a functional development project.

The study was compiled of best practices of planning marketing, marketing communications and advertising in B2B-service environment. The content of the best practices was gathered from professional literature and Internet sources.

The information for the current situation analysis prepared for the development project was collected on personnel and customer interviews and document analysis. The key findings of corporate, customer and competitor analysis was intensified form of a SWOT analysis.

The company is able to use the theory, the present state analysis and development proposals to improve its marketing communications and new customer acquisition in future. The main results of the survey support the company to its goals to achieve long term customer relationships.

The main results of the thesis showed that the company must create a holistic marketing communications strategy and plan, in order to form marketing communications more foreseeable and consistent. Based on the results the company’s target image is very contrary to the customer's needs and wishes. In order to manage to convince those potential customers, who do not yet have a clear picture of the company and its service, the company must strive by communications to concrete its intangible service features in accordance with the target image.

Furkejuvvon: