Haku

Pelihahmon konseptointi ja digitaalinen kuvanveisto : Case: Seat of Sundered Kings -pelimodifikaatio

QR-koodi

Pelihahmon konseptointi ja digitaalinen kuvanveisto : Case: Seat of Sundered Kings -pelimodifikaatio

Opinnäytetyö käy läpi avoimen pelimaailman pelihahmon suunnittelun ja toteutusprosessin. Esimerkit ovat Elder Scrolls 5 -peliin pohjautuvaan Seat of Sundered Kings -modausprojektiin tehtyjä hahmoja. Työssä tarkastellaan prosessia 3D-artistin näkökulmasta keskittyen kahteen luotavaan pelihahmoon, gobliniin ja ogreen. Tekstin ensimmäisessä osiossa käsitellään sekä yleisesti että valikoituihin esimerkkeihin pohjautuen pelihahmojen kerronnallista taustoitusta ja näiden visuaalista konseptointia. Tekstin toinen osa jatkaa prosessin käsittelyä pelihahmojen tuotantovaiheeseen, josta nostetaan esiin erityisesti digitaalinen kuvanveisto Pixlogic Zbrush -ohjelmalla. Ensimmäisen osan tavoin tässäkin kohden käytetään työnkulun esimerkkeinä goblin- ja ogre-hahmoja. Työn ensimmäisessä osassa käytetään lähteinä hahmoluontia ja luovaan kirjoittamista tutkivaa kirjallisuutta. Tämän lisäksi työssä viitataan yleistä pelisuunnittelua käsitteleviin verkkoartikkeleihin ja painettuun kirjallisuuteen. Tuotantovaiheeseen keskittyvä jälkimmäinen osa taas hyödyntää lähteinään digitaalisen kuvanveiston oppaita etenkin anatomisen hahmonveistämisen osalta. Pelihahmon luontiin liittyvän teknisen prosessin läpikäymisen ohella opinnäytetyö vertailee lyhyesti vapaaehtoistyöhön perustuvaa pelimodausta ammatilliseen ja kaupalliseen peliteollisuuden tuotantoprosessiin ja työskentelymetodeihin. Opinnäytetyössä käydään vaiheittain läpi uskottavan ja immersiivisen pelihahmon luomisen kannalta olennaiset työvaiheet, ja työtä voidaan näin ollen hyödyntää myös muissa vastaavissa projekteissa.

Tallennettuna: