Haku

Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toimintaterapiayritykselle: AM-Pollex Therapy Oy

QR-koodi

Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma toimintaterapiayritykselle: AM-Pollex Therapy Oy

Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimintaterapiayritys AM-Pollex Therapy Oy:lle digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Yritys on tähän asti käyttänyt digitaaliseen markkinointiviestintään ainoastaan kotisivuja, jotka on tehty vuosia sitten, eikä niiden päivitykseen ole ollut resursseja ja osaamista käytettävissä. Yritys toivoi kotisivujen uudistamista ja Facebook-sivujen käyttöönottamisen miettimistä osaksi digitaalista markkinointiviestintää. Yrityksen toiveena oli kuulla myös yrityksen asiakkaiden mielipiteitä liittyen nykyisiin kotisivuihin ja niiden uudistamiseen. Yritykselle ei ole aiemmin laadittu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa.

Ennen digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista tutustuttiin alan teoriakirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä selvitettiin yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän lähtötilannetta yhdessä yrityksen omistajan ja työntekijöiden kanssa laaditun SWOT-analyysin avulla. Yrityksen asiakkaiden mielipiteitä yrityksen tämän hetkisestä digitaalisen markkinointiviestinnän toteutuksesta selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Lisäksi tehtiin kilpailija-analyysi tutkimalla helsinkiläisten lasten ja nuorten toimintaterapiapalveluita tarjoavien yritysten kotisivuja ja sosiaalisen median käyttöä benchmarking-menetelmän avulla.

Kyselylomaketta ja kilpailija-analyysiä varten hahmoteltiin ominaisuuksia, joiden avulla voidaan arvioida kotisivujen toimivuutta. Tähän työhön muodostui arviointiin viisi teemaa: löydettävyys ja tavoitettavuus, sisältö, käytettävyys, ulkoasu sekä vuorovaikutteisuus ja osallistaminen. Kysely lähetettiin 90:lle AM-Pollex Therapy Oy:n asiakkaalle, vastauksia saatiin 17, joten vastausprosentti oli 19 %. Vaikka vastausprosentti jäi melko alhaiseksi, saatiin vastauksista käyttökelpoisia ideoita yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Kilpailija-analyysissä käytiin läpi 22 helsinkiläisen lasten ja nuorten toimintaterapiapalveluita tarjoavan yrityksen kotisivut ja mahdolliset sosiaalisen median kanavat. Benchmarkkauksen avulla saatiin paljon hyviä ideoita AM-Pollex Therapy Oy:n digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseksi.

AM-Pollex Therapy Oy:lle laadittiin digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma, joka koostuu tavoitteista, kohderyhmistä, budjetista, keinoista, toteutuksesta ja arvioinnista. Digitaalisen markkinointiviestinnän keinoiksi valikoituivat kotisivut ja Facebook-sivut. Digitaalisen markkinointiviestinnän toteutukselle laadittiin vuosikello vuodelle 2018.

Tallennettuna: