Sökning

Virtuaalitodellisuussovellusten suunnittelun ohjeistus

QR-kod

Virtuaalitodellisuussovellusten suunnittelun ohjeistus

Insinöörityönä koottiin opaskirja virtuaalitodellisuussovellusten kehittämisestä suunnittelijan näkökulmasta. Työ toteutettiin tarpeesta koota hyvin hajautunutta tietoa yhteen helppolukuiseen pakettiin. Lopputuloksena syntyi englanninkielinen opaskirja ”Guide to VR Design”, ja opaskirjasta johdettu esitelmä.

Tavoitteena oli koota mahdollisimman kattavan yleiskuvan antava tietopaketti virtuaalitodellisuudessa (VR) huomioon otettavista erityispiirteistä, käytettävissä olevista työkaluista ja virtuaalitodellisuuden asettamista haasteista. Pohjana käytettiin useita ammattilaisten pitämiä luentoja, jotka käsittelivät virtuaalitodellisuutta ympäristön, immersion, interaktiosuunnittelun, käyttöliittymäsuunnittelun, virtuaalipahoinvoinnin ja virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin näkökulmasta. Lisäksi käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tietopohja valikoitui tekijän taustatutkimuksen tulosten analysoinnin pohjalta aiheisiin, jotka olivat eniten pinnalla virtuaalitodellisuudesta keskusteltaessa.

Hajautuneesta tiedosta saatiin koottua melko yhtenäinen kokonaisuus, joskin opaskirja on hyvin pelkistetty katsaus virtuaalitodellisuussovellusten suunnitteluun. Se käsittelee virtuaalitodellisuutta ympäristönä ja avaa immersion ja läsnäolon roolia sekä käy läpi virtuaalitodellisuussuunnittelun yleisiä ominaisuuksia ja sen erityispiirteitä interaktio- ja käyttöliittymäsuunnittelussa. Lisäksi se esittelee virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin ja kartoittaa virtuaalitodellisuudesta johtuvan pahoinvoinnin syistä. Opaskirjan sisältö tarjoaa ajatusmallin, jota suunnittelija voi hyödyntää miettiessään, mitä kaikkea virtuaalitodellisuussovelluksen suunnittelussa tulisi muistaa ottaa huomioon.

This bachelor’s thesis approaches virtual reality (VR) from the perspective of designer. Subject for the thesis derives from the need to understand the specific needs required to build an engaging virtual reality experience. This is achieved by collecting the scattered information in to a more coherent and simplified structure. The final product for the thesis was a guide book titled ”Guide to VR Design” and a presentation based on the guidebook.

The goal for the project was to create a comprehensive information package about the special characteristics of virtual reality, of the tools available for designers and about the challenges that can be faced in virtual reality. The theory was composed from lectures held by industry professionals and by using some theoretical literature. The subjects touched upon were virtual reality as an environment, immersion, interaction design, user interface design, virtual reality sickness and virtual reality design process. The theory used was selected from reviewing various source materials and choosing topics that were most discussed within the industry.

Presentation about virtual reality design was compiled from the gathered source material. The presentation gives a very simplified look into virtual reality design. It touches on the subjects of virtual reality environments, immersion’s and presence’s role in virtual reality, goes through some general guidelines, and the quirks of interaction and user interface design in virtual reality. It also gives the reader an idea how the design process should be handled in virtual reality and how virtual reality sickness (VR sickness) is caused. The presentation gives it reader a mental model that can be used as a frame work when trying to figure out how to approach design in VR.

Sparad: