Haku

Participatory Lyrics with Vikke the Jungle Mouse : Fifth Dimension and Music Workshops with 3-5 -year-olds

QR-koodi

Participatory Lyrics with Vikke the Jungle Mouse : Fifth Dimension and Music Workshops with 3-5 -year-olds

Tätä toiminnallista opinnäytetyötä varten järjestimme musiikkityöpajoja 3-5-vuotiaiden lasten kanssa. Työpajat pidettiin Kauniaisten Ankkalampi Duckies -päiväkodissa. Tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta päiväkodissa tekemällä laulujen sanoituksia yhdessä heidän kanssaan.

Projektin taustalla oli lapsilähtöinen näkökulma. Käytimme Viidennen dimension malliin pohjautuvaa tarinaa ja hahmoa luodaksemme mielenkiintoisen ja jännittävän projektin lapsille. Lapsille esiteltiin hahmo nimeltä Vikke Viidakkohiiri, jota he auttoivat sanoittamalla lauluja seitsemän työpajan aikana.

Tavoitteenamme oli tutkia, miten ja millä tasolla musiikkia ja Viidennen dimension mallia yhdistelevä projekti tukisi lasten osallisuutta. Halusimme myös löytää tapoja toteuttaa uuden valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita käytännössä. Tavoitteen saavuttamista arvioitiin jatkuvalla havainnoinnilla ja kysymällä palautetta lapsilta sekä työelämän yhteistyökumppanilta.

Havainnointimme perusteella lapset osallistuivat työpajoihin mielellään. Lapset työskentelivät vertaisryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Lapset ilmaisivat ideoitaan leikin, kielellisen ilmaisun ja piirtämisen kautta. Ideat otettiin huomioon seuraavien työpajojen suunnittelussa. Lapset osoittivat mielenkiintoa Viidennen dimension mallin hahmoa kohtaan ja tarina näytti lisäävän lasten motivaatiota osallistua projektiin. Lapset saivat keksiä sanoja lauluihin.

Shierin osallisuusmalliin verraten, korkeinta osallisuuden tasoa ei kuitenkaan saavutettu. Osallisuus oli parhaimmillaan tasolla, jossa lasten näkemykset otettiin huomioon. Projektin suunniteltu sisältö ja rakenne alensivat osallisuuden tasoa. Lasten ideoiden vaikutus projektin kulkuun olisi pitänyt tehdä näkyvämmäksi. Lasten osallistaminen projektin suunnitteluun olisi nostanut osallisuuden tasoa ja vahvistanut heidän ymmärrystään omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Korkeimman osallisuustason saavuttamiseksi projekti olisi täytynyt suunnitella yhdessä lasten kanssa heidän toiveidensa ja kiinnostuksen kohteidensa pohjalta.

Tallennettuna: