Haku

Selvitys kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä rakennusmateriaalihankinnoissa

QR-koodi

Selvitys kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä rakennusmateriaalihankinnoissa

Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä rakennusmateriaalien hankinnassa. Työn lähtökohtana oli tutkimuksen tarpeellisuus caseyritykselle, jossa toinen opinnäytetyöntekijöistä työskenteli. Kohdeyritys oli kotimainen rakennusmateriaaleja valmistava startup-yritys. Tarkoituksena oli saada ymmärrys teoriapohjaa ja tutkimusmenetelmiä käyttäen ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä, joita yritys pystyy hyödyntämään omassa internet-markkinoinnissa. Työn teoriaosuudessa selvitettiin pääosin kirjallisuuden avulla kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä internet-markkinointia. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä lähestyttiin kuluttajien kovilla ja pehmeillä tiedoilla eli demograafisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden kautta. Työn selvitysosuudessa yhdistettiin kaksi tutkimusmenetelmää tuloksien luotettavuuden parantamiseksi. Selvitysosuudessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen selvitystyö toteutettiin mukavuuspoimintaa hyödyntäen henkilöhaastatteluina. Haastatteluita tehtiin yhdeksän kappaletta. Laadullisen selvitysosuuden jälkeen tuloksien määrällinen selvitys toteutettiin kyselytutkimuksen muodossa Raksakimppa Uusimaa -Facebook- ryhmässä. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia yhteensä 114 kappaletta. Selvityksen perusjoukkona olivat kuluttajat, jotka olivat rakentaneet, rakennuttaneet tai remontoineet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Selvityksen tuloksena syntyi kattava paketti informaatiota kohdeyritykselle. Tärkeimpänä oli suoraan kuluttajilta saatu palaute haastatteluista ja kyselytutkimuksesta. Selvityksessä ilmeni, että kuluttajille usein tärkein kriteeri rakennusmateriaalihankinnoissa oli hinta-laatusuhde. Kestävissä ratkaisuissa hinnan merkitys ostopäätöksen vaikuttavana tekijänä pieneni. Rakennustarvikkeiden ostopaikkana suosittiin selkeästi eniten K-raudan palveluita. Kuluttajat etsivät tietoa rakennustarvikkeista ensin Google haun kautta, josta ohjauduttiin valmistajan tai jälleenmyyjän kotisivuille. Tuotteiden lisätietoja tarvittaessa mieluiten soitettiin suoraan valmistajalle mutta chat-palvelu oli saanut myös nopeuden ja helppouden myötä suosiota. Kohdeyrityksellä ei ole omaa chat-palvelua, joten palvelun lisääminen omille kotivivuille nähdään tämän työn mukaan tarpeelliseksi.

Tallennettuna: