Sökning

Tehostetun palveluasumisen laatu Nokialla asiakasnäkökulmasta

QR-kod

Tehostetun palveluasumisen laatu Nokialla asiakasnäkökulmasta

Tämän selvityksen tarkoituksena oli selvittää millaisena tehostetun palveluasumisen asiakkaat ja heidän omaisensa kokevat palvelun laadun. Työn tavoitteena oli saada kaupungille palvelun ostajana heidän tarvitsemaansa tietoa palveluiden laadusta. Laatukriteerinä olivat itsemääräämisoikeus, oikeudenmukaisuus, osallisuus, yksilöllisyys sekä turvallisuus. Aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeita jaettiin 111 ja niitä palautui 65. Vastausprosentti oli 58,6. Tehostetun palveluasumisen laatua mitattiin 30 strukturoidulla kysymyksellä sekä seitsemällä avoimella kysymyksellä. Määrällinen aineisto analysoitiin SPSS 13.0 for Windows -ohjelman avulla. Aineiston kuvailussa käytettiin prosentti- ja frekvenssijakaumia. Sturkturoiduista kysymyksistä muodostettiin viisi summamuuttujaa ja taustatekijöiden yhteyttä niihin selvitettiin Kruskall-Wallisin testin avulla. Avoimet kysymykset analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä ja raportoitiin yhdessä määrällisen aineiston kanssa. Selvityksen tulosten perusteella laadun kriteerit täyttyivät Nokialla hyvin. Osa-alueet saivat arvosanoja 3,49-3,77 asteikon ollessa yhdestä neljään. Selvityksen mukaan parhaiten toteutuu oikeudenmukaisuus, kun vastaavasti huonoimman arvosanan sai itsemääräämisoikeuden toteutuminen. Yksilöllisyyden kokemisessa tuli esiin tilastollisesti merkittävä ero miesten ja naisten välillä: miehet kokevat yksilöllisyyden toteutuvan huonommin kuin naiset. Lisäksi vastauksista nousi selkeästi esiin kiitollisuus. Asukkaat ja omaiset olivat kiitollisia henkilökuntaa kohtaan, omaiset olivat kiitollisia läheisensä hyvästä hoidosta ja asukkaat olivat kiitollisia omasta hyvästä hoidostaan sekä hoitopaikastaan. Puutteeksi palvelussa koettiin viriketoiminnan vähyys. Mielekästä toimintaa, kuten kauppa-reissuja, ulkoilua, jutustelua ja laulamista toivottiin lisää joka hoivakodissa. Lisäksi toivottiin hoitajilta lisää aikaa asukkaille. Huomiota tulisi kiinnittää huoneiden lämpötilaan sekä turvallisuuteen mm. poistamalla turhia kynnyksiä ja varmistamalla kaiteiden riittävyys.

The purpose of this study was to find out how customers and their relatives experienced the quality of enhanced residental care housing in the city of Nokia. The aim was to get information what the city, as the buyer of the service, needs from the quality of the services. The quality criteria used in this study were self-determination, fairness, participation, individuality and safety. The material was gathered by a questionnaire that was particularly made for this study. Altogether 111 questionnaires were delivered and 65 of them were returned (58.6%). The quality of enhanced residental care housing was measured by using 30 structured questions and seven open questions. The quantitative data were analyzed with SPSS 13.0 for Windows. The data were described by percentage and frequency tables. The structured questions were formed into five sum variables and they were compared to backround information with the Kruskall-Wallis test. All the open questions were analysed with deductive content analysis and were reported with quantitative results. According to the results, the quality criteria were met well in Nokia. The quality criteria areas got grades between 3.49 and 3.77 on the scale from one to four. The experience of fairness achieved the best result, whereas the fulfillment of self-determination got the worst grades. Furthermore, there was a statistically significant difference between men and women in experiencing individuality: men felt that the individuality criterium was fulfilled worse. Additionally, gratitude arose clearly from the replies of the open questions. The customers and their relatives were grateful towards the staff, the relatives were grateful of the good care of their beloved ones, and the customers were grateful of good care and housing they received. The lack of stimulating activities was experienced as a shortage in the care. In every nursing home the customers hoped for more meaningful activities like shopping trips, going outdoors, talking and singing. They also hoped for more time from the staff. Moreover, the results showed that attention should be paid to the temperatures of rooms, and also to safety, for example by removing additional doorsteps and by ensuring the adequacy of handrails.

Sparad: