Sökning

Johdatus digitaalisen valokuvan värinhallintaan

QR-kod

Johdatus digitaalisen valokuvan värinhallintaan

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää digitaalisen valokuvan värinhallintaa. Lähtökohtana työlle oli esittää aiheen tarpeellisin tieto mahdollisimman selkeässä ja tiiviissä muodossa. Työssä selvitetään mitä asioita tulee ottaa huomioon, lähtien valokuvan ottamisesta siihen kun se toimitetaan painoon, jotta kuvan värit toistuisivat toivotulla tavalla painettuna.

Työ voidaan jakaa kahteen osaan. Alkuosa on teoreettisempi kuin loppuosa, joka sisältää käytännön esimerkkejä. Teoreettisessa osassa määritellään mitä väri on, miten se muodostuu ja mitä on värinhallinta. Käytännöllisempi osuus sisältää esimerkkejä näytön kalibroinnista ja profiloinnista, valokuvaamisesta sekä värinhallinnasta. Lopuksi esitellään lyhyesti miten valmis materiaali toimitetaan painoon. Käytännön työn hallittu toteuttaminen edellyttää syventymistä alkuosan teoriaan.

Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, ja lopputuloksena valmis työ toimii pienenä oppaana aiheesta.

Yksi esimerkkinä käytetyistä valokuvista julkaistiin Bike-lehden numerossa 2/09. Tämä prosessi osoitti, että värinhallittu työnkulku vaatii useiden yksittäisten tekijöiden huomioon ottamista. Värinhallitussa työnkulussa keskeinen rooli on väriprofiileilla.

The objective of this thesis was to define colour management of a digital photograph. The starting point was to represent the most useful information about the subject in a clear and compact form through describing and analysing the influencing factors, from taking a photograph to when it is delivered to a printing house, in order for the colours to be repeated correctly.

The thesis is presented in two sections. The first section is more theoretical whereas the other section includes practical examples. The theoretical framework defines what colour is, how it is formed and what colour management is. The practical section includes examples of calibrating and profiling a display, taking photographs and managing colours. In addition, the workflow of print-ready material being delivered to the printing house is described. The implementation of the practical work requires applying theoretical knowledge of the first section.

The objective set was reached, and as a result this thesis can be used as a small tutorial.

One photograph used as an example was published in Bike magazine (2/09). The process proved that colour-managed workflow demands consideration of several individual factors. Colour profiles have a key role in a colour-managed workflow.

Sparad: