Sökning

Muusikko yrittäjänä

QR-kod

Muusikko yrittäjänä

Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata rytmimusiikin toimialalla tapahtuvia muutoksia ja esittää yrittäjyys keinona ansaita toimeentulo ammattimuusikkona musiikkitarjonnan kentän monipuolistuessa. Työssä todettiin, että yhä useampi muusikko päätyy tänä päivänä yrittäjäksi. Vaikka yrittäjyys ilmiönä oli esitetyn tutkimuksen mukaan tuore, sen merkitys tulisi jatkossa korostumaan yhä enemmän.

Työssä tarkastelun kohteena olivat seuraavat pääaiheet: yrittäjyys, yritystoiminta, muusikkous ja luovuus. Tavoitteena oli esittää liiketoimintamalli, jossa nämä neljä tekijää yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Esitetyn liiketoimintamallin avulla aloitteleva yrittäjä voisi hahmottaa omaa liikeideaansa ja sen jalostamista kannattavaksi liiketoiminnaksi.

Koska rytmimusiikkialalla on paljon freelancer-toimijoita, oli työn eräs päätavoite myös antaa työkaluja heille, jotka harkitsevat työsuhteisen freelancer-muusikon ammattikuvan laajentamista freelancer-yrittäjäksi. Yrittäjyys ja yritystoiminta sisältävät paljon osa-alueita, joita tässä työssä ei huomioitu. Tarkoituksella rajauduttiin käsittelemään sitä tärkeintä: miksi yritys on olemassa. Liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta todettiin, että hyvin mietitty toiminta-ajatus ja liikeidea ovat tärkeimmät suunniteltavat asiat yritystä perustettaessa.

Nykyinen ammattiin johtava koulutusjärjestelmä on painottanut sekä oman instrumentin että eri musiikin tyylisuuntien hyviä hallintataitoja, mutta tänä päivänä erilaisten yrittäjyys ja yritystoimintakurssien tarjoaminen osana koulutusta ovat edellytys työelämään sijoittumisessa. Yhteenvetona todettiin, että oman yrityksen kautta tapahtuva ammattimuusikkona toimiminen antaa vaihtoehtoja toimia ja mahdollistaa paremman näkyvyyden sekä uskottavuuden markkinoilla.

The thesis describes the changes that have taken place in pop and jazz music business during the last few years and presents the entrepreneurship as a noteworthy career choice for a musician. The survey shows that today an increasing number of musicians establish a firm or a company of their own in order to earn their living.

The thesis discusses four main topics: entrepreneurship, music business, being a musician and creativity. By combining these four elements into one entity, a person who considers becoming an entrepreneur can plan and evaluate their ideas and visions using a business modeling structure. It is merely a tool and a way of thinking of what should be taken into account.

In music business, there are lots of musicians who work on a freelance basis. One major goal was to give concrete examples and tools for those who are considering broadening their professional scope from freelancing towards true entrepreneurship.

When establishing a firm, there are lots of other issues to consider in addition to what has been discussed in this particular thesis, e.g., marketing and financial planning. The thesis deliberately focuses on the importance of defining a believable vision and a business ideafirst. A well-planned business idea leads into actions which grow into long term, on-going business. Other functions merely support the main business idea.

At the moment, professional music education system emphasizes the importance of instrumental skills and command of a wide variety of music styles. This study shows that today the needs and requirements are different. The combination of being a musician and entrepreneur increases the credibility of the musician and offers lots of possibilities to be employed in the business. Our education music system has to provide students with knowledge and skills to meet the new needs of the music industry.

Sparad: