Haku

Ammattina musiikkiopiston opettaja

QR-koodi

Ammattina musiikkiopiston opettaja

Musiikkiopiston opettajuus on tänä päivänä muutoksessa. Oppilasaines on yhä heterogeenisempaa ja uudet opetusmuodot esimerkiksi vapaasäestys, improvisaatio, ryhmäopetus haastavat kehittämään ja tarkastelemaan kriittisesti omaa opettajuutta koko työuran ajan. Musiikkiopiston opettajan tulee olla instrumentin huippuosaaja ja pedagogi, mutta myös hallita hyvät vuorovaikutustaidot.

Musiikkipedagogin ammatti-identiteetti alkaa muodostua jo varsin varhain ja siihen vaikuttavat usein omat musiikkiopisto-opinnot ja musiikkikokemukset. Ammatti-identiteettiä ovat muodostamassa myös pedagogin oma muusikkous ja kokemukset kasvattajana. Opettajuuden ammatillisuus nousee keskeisimmiksi kysymyksiksi pedagogisen osaamisen rinnalle.

Tarkastelen opinnäytetyössäni tästä näkökulmasta musiikkiopiston opettajan, musiikkipedagogin identiteetin muodostumista ja opettajuutta, eli kuvaa musiikkiopiston opettajan ammatillisuudesta, ammattiroolista ja vuorovaikutustaidoista. Pohdin myös nykyisiä ja tulevaisuuden ammatillisuuden ja vuorovaikutuksen odotuksia ja haasteita opettajan tehtävässä sekä ammatti-identiteetin muotoutumisen hahmottamista ja sen myötä ammattiroolin ja ammatillisten vuorovaikutustaitojen merkityksen ymmärtämistä opettajan työssä.

Työn keskeisenä johtopäätöksenä on että musiikkiopiston opettajuuteen ja opettajan ammatillisuuteen sisältyy paljon muutakin kuin pelkkä perustehtävä, opettaminen. Musiikinopetuksen lisäksi opettajat tekevät merkittävää ja tärkeää lasten ja nuorten kasvatustyötä. Opettajat ovat itse tuleville ammattilaisille malleina ja esimerkkeinä ja vaikuttavat siten merkittävästi siihen millaisia tulevaisuuden pedagogeja kasvaa. Ammattiroolin ja hyvien vuorovaikutustaitojen avulla opettaja voi vahvistaa ammatillisuuttaan ja kehittää sitä jatkuvassa dialogissa ammatillisen reflektoinnin kautta. Tämä mahdollistaa työskentelemisen tasapainoisesti ja tasapainoisena ammattilaisena musiikkiopistojen tulevaisuuden monimuotoisessa perustehtävässä.

Tallennettuna: