Sökning

Bill Evansin pianosoolon analysointi kappaleessa Waltz for Debby

QR-kod

Bill Evansin pianosoolon analysointi kappaleessa Waltz for Debby

Tässä opinnäytetyössäni analysoin Bill Evansin pianosoolon kappaleessa Waltz for Debby. Rytmiikan ja sävelkuvioiden ollessa pääasiallisena tutkimukseni pääkohteena olen tutkinut myös rytmistä monitasoisuutta, sekä miten Evans hyödyntää edellämainittuja asioita soolossansa.

Analysoidessani tekemääni soolotranskriptiota kappaleesta Waltz for Debby voidaan tutkimukseni tuloksena huomata rytmisen monitasoisuuden ilmentyvän triolirytmeinä ja rytmisinä siirtyminä. Sointuarpeggioiden ja lickien käyttö sekä jossain määrin myös melodian muuntelu korostuvat Bill Evansin soitossa.

Olen soittanut pianolla tekemäni transkription taustanauhan päälle. Soittamalla Bill Evansin soolon pääsin paremmin sisään soolon tunnelmaan ja pystyin pianon avulla analysoimaan tutkimukseni aikana esille tulleita musiikillisia ilmiöitä.

Opinnäytetyöni on suunniteltu luettavaksi ammatillisen koulutuksen omaaville tahoille, kollegoille tai niille, joilla on suoritettuna musiikin teorian- ja pianon soiton perusopinnot. En perehdy tässä opinnäytetyössäni musiikillisiin perusasioihin, vaan tulkitsen ja analysoin Bill Evansin soolon ammatillista terminologiaa käyttäen. (Liitteitä ei ole Theseus-version liitteenä.)

In my final project, I analyze Bill Evans´ piano solo in the piece “Waltz for Debby”. My main focus is on the rhythm and melody patterns but I have also studied the rhythmic multiplicity of levels, as well as how Evans takes advantage of the above mentioned things in his solo.

An analysis of my transcription of the piano solo in “Waltz for Debby” revealed rhythmic multiformity in the form of triplets and rhythmic transition. Some of the main elements of Bill Evans’ playing are chord arpeggios and licks and, to some extent, variations of the melody.

I played the solo transcription on the piano with a backing track and recorded it. By playing Bill Evans’ solo I was able to reach the mood of the piece and gain an insight into its musical elements.

The target readers of this study are secondary and tertiary level music students and colleagues, or those who have completed the basic level of music theory and piano studies. Therefore, I do not cover the basics of music, but interpret and analyze Bill Evans’ solo by using professional terminology. (Appendices not included in the Theseus release)

Sparad: