Haku

”Vi har ikke tro på at insatte skal ligge på cella sin” : En kvalitativ studie i tillämpningen av konsekvenspedagogik och fysisk aktivitet vid det norska fängelset Leira

QR-koodi

”Vi har ikke tro på at insatte skal ligge på cella sin” : En kvalitativ studie i tillämpningen av konsekvenspedagogik och fysisk aktivitet vid det norska fängelset Leira

Syftet med denna studie är att undersöka användningen av konsekvenspedagogik och fysisk aktivitet som en del av fängelset Leiras verksamhetsmodell, för att ta reda på dess inverkan på fången och fängelsemiljön. Studien undersöker på vilket sätt konsekvenspedagogiken kommer till uttryck på fängelset, samt hur fångar och fängelsepersonal upplever tillämpningen av den. Därtill undersöker studien även den fysiska aktivitetens betydelse vid Leira samt hur den påverkar fängelsemiljön och den enskilda fången.

För att besvara frågeställningarna utfördes en kvalitativ studie i form av intervjuer med fångar och fängelsepersonal vid det norska fängelset Leira. Därefter tillämpades en fenomenografisk analys för att tolka det insamlade materialet.

Leira står för ett medmänskligt bemötande av fångar och en tro på individens möjlighet att förändras och välja annorlunda. I studien framkom det att konsekvenspedagogiken uppskattades av fångar och fängelsepersonal, samt ansågs fungera som förberedelse inför livet ute i samhället efter frigivningen. Faktorer som framstod som speciellt viktiga och som ansågs påverka soningen positivt var den humanistiska människosyn som präglar Leira, prioriteringen av det individuella ansvaret samt möjlighet till meningsfull sysselsättning i form av ett arbete och olika former av fysisk aktivitet.

The aim of this study is to investigate the use of consequence pedagogy and physical activity at a Norwegian prison, to examine its impact on inmates and the prison environment. This study examines how the consequence pedagogy is applied at the prison and how inmates and prison staff experience the use of consequence pedagogy. Furthermore, this study investigates the significance of the physical activity at Leira as well as its effect on inmates and the prison environment.

To answer the research questions a qualitative research method was applied, thus the data were obtained through interviews with prisoners and prison staff at the Norwegian prison Leira. Thenceforth a phenomenographical analysis was applied to interpret the data that had been collected.

Leira stands for a humane treatment of inmates and a belief in the individual’s ability to change and choose differently. The results of this study indicate that the consequence pedagogy was appreciated by inmates and prison staff, as well as being considered to help inmates prepare for life in society after the release from prison. Factors that appeared as notably important and were considered to affect the time in prison in a positive way were the humanistic view of human nature that characterises Leira, the prioritization of the individual responsibility and the possibility to participate in meaningful activities in terms of a job and a variety of physical activities.

Tallennettuna: