Sökning

Ideasta liiketoimintamalli - Asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan suunnittelun keskiössä

QR-kod

Ideasta liiketoimintamalli - Asiakasymmärrys palveluliiketoiminnan suunnittelun keskiössä

Palvelualojen merkitys Suomen kansantaloudelle ja työllisyyden kehittymiselle on kasvanut jatkuvasti. Erityisesti väestön ikääntyminen on lisännyt palveluiden kysyntää. Ikääntyneillä on yhä enemmän varallisuutta, halua ja tottumusta hyödyntää erilaisia palveluita.

Tämän kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella asiakaslähtöinen ja kannattava liiketoimintamalli aloittavalle yritykselle, joka myy ja markkinoi kauneus- ja hyvinvointipalveluita koteihin. Liiketoiminnan tärkein asiakassegmentti ovat kotona asuvat ikääntyneet ihmiset. Kehittämistyössä pyrittiin löytämään liiketoimintamalli, joka tuo todellista arvoa asiakkaille, mutta samalla myös kilpailuetua yritykselle.

Työn tietoperusta keskittyy käsittelemään monipuolisesti asiakasymmärryksen hyödyntämistä palveluiden ja liiketoiminnan suunnittelussa. Kehittämistyössä sovelletaan palvelumuotoilun työkaluja ja luovan ongelmanratkaisun periaatteita noudattelevaa palvelumuotoiluprosessia. Kehittämistyössä toteutettiin työpaja, jonka avulla saatiin tuotua ikääntyneiden kokemuksia ja näkemyksiä mukaan kehittämistyöhön. Liiketoiminnan suunnittelussa on hyödynnetty työpajassa esiin nousseita ikääntyneiden tarpeita ja kokemuksia. Kehittämistyö sisältää myös teemahaastatteluja. Niiden avulla pyrittiin selvittämään muun muassa kotihoivapalveluja tarjoavien yritysten kiinnostusta mahdolliseen kumppanuuteen suunnitellun yrityksen kanssa.

Kehittämistyön konstruktiona syntyi uudenlainen verkostomainen liiketoimintamalli kauneus- ja hyvinvointialalle. Tarinallistamisen avulla palveluihin saadaan mukaan elämyksellisyyttä ja laadun johtamisohjelman avulla varmistetaan strategian mukainen korkea palvelun laatu. Liiketoimintamallissa pyritään samanaikaisesti sekä pienentämään kustannuksia että erottautumaan kilpailijoista. Liiketoimintamalli kuvattiin Business Model Canvas–työkalun avulla. Konstruktiivisen tutkimusotteen mukaisesti suunnitteluprosessin aikana syntyi uutta asiakasymmärrystä, jota hyödynnettiin liiketoimintamallin kehittämistyössä.

Service branch’s importance to Finland’s national economy and employment situation has been increasing continuously. Especially the ageing population has increased demand for services. More than before the ageing people have prosperity, will and experience in taking advantage of variety of services.

The objective of this development work was to plan a customer-oriented and profitable business model to a new enterprise that sells and markets beauty and welfare services to homes. The most important customer segment of the business are the aged people who are still living at home. The development work aimed to find a business model that brings true value to customers at the same time as it gives the business some competitive edge.

The knowledge base of the work focuses to deal variedly with ideas on using customer understanding in planning services and business. The development work applies tools of service modelling and the service modelling process that follows the principles of creative problem solving. There was a workshop to help getting the experiences and insights of aged people in to this development work. Business planning has utilized the needs and experiences the aged people raised in the workshop. Development work includes also theme interviews, which aimed to find out if the home care service companies already on the market would be interested in co-operation with the business now under planning.

As a construction of this development work formed a new kind network like business model to beauty and welfare business. Story telling brings experiences into services and the strategy based high quality is ensured by quality’s leading program. This now formed business model aims to reduce the costs at the same time it aims to stand out of the competitors. The business model was illustrated by Business Model Canvas tool. In accordance with the constructive method, new customer understanding was found and it was utilized in the planning work of the business model.

Sparad: