Haku

Tähtitornin kupolin käännön modernisointi

QR-koodi

Tähtitornin kupolin käännön modernisointi

Työssä suunniteltiin Oulun Arktosin tähtitornin kupolin kääntö toimilaitteilla tapahtuvaksi ja automaattiseurantakelpoiseksi. Työssä selvitettiin myös kupolin kääntöön liittyvää toiminnallista häiriötä, joka kasvattaa pyöritykseen tarvittavaa voimaa ja aiheuttaa epätasaista pyörimisliikettä kupolin kannatinrullien päällä. Lisäksi käsiteltiin kupolin luukun mekanisointia sekä täysin etähallittavan observatorion toteutuksen mahdollisuutta.

Oulun Arktos Ry:llä on Puolivälinkankaan vesitornin päällä oma tähtitorni, jonka kupolin kääntö tapahtuu nykyisin manuaalisesti eli käsin pyörittämällä. Tornin käyttäjän tulee huolehtia, että kupoli pysyy kaukoputken tahdissa, kun putkessa on päällä automaattiseuranta.

Työssä selvitettiin empiirisesti kääntöön tarvittava voima, jota mitattiin erityisesti kahdessa pyörityksen kohdassa, joissa vastusta syntyy eniten. Suunnittelun kannalta tähtitornin tärkeimmät rakenteelliset mitat otettiin muistiin. Tähtitornin kupolin kääntö voidaan toteuttaa joko kitkaan perustuvalla vetopyörämenetelmällä tai hammasratastuksella. Molemmat menetelmät vaativat käyttölaitteen, joka on useimmiten sähkömoottori. Lisäksi moottorille täytyy suunnitella olosuhteisiin nähden sopiva tuenta.

Kupolin kääntö suunniteltiin polyuretaanilla päällystettävän ja sähkömoottorin päähän kiinnitettävän vetopyörän avulla tapahtuvaksi. Pyörä painetaan jousikuormitteisesti kupolin alarakenteen U-palkkia vasten muodostamaan kitkan avulla vetoa moottorin pyöriessä. Sovellukseen valittiin kaksi moottoria ja ne sijoitetaan pyörimään vastakkaisille puolille toisistaan jakamaan kuormaa ja lisäämään toimintavarmuutta. Suunnittelussa käytettiin apuna systemaattisia menetelmiä, joilla päädyttiin lopulliseen ratkaisumalliin. Kupolin alarakenteen U-palkin ja kannatinrullien väärästä asennosta seuraa toiminnallisia häiriöitä, jotka kasvattavat kääntöön tarvittavaa voimaa. Luukun mekanisointi on mahdollista toteuttaa, mutta etäohjattava observatorio on vaikea ylläpitää Suomen olosuhteissa. Työ mahdollistaa projektin etenemisen moottoreiden sähköistämiseen ja varsinaiseen kupolin automatisointiin.

Tallennettuna: