Haku

TUUKKONÄÄ LEIKKII? : Koulutustilaisuus leikin merkityksestä lapsen toiminnalliselle kehitykselle

QR-koodi

TUUKKONÄÄ LEIKKII? : Koulutustilaisuus leikin merkityksestä lapsen toiminnalliselle kehitykselle

Lapsuus on huoletonta ja leikintäyteistä aikaa. Lapselle kaikki on uutta ja leikkiessään hän tutkii ja jäsentää maailmaa sekä hankkii elämässä tarvittavia taitoja. Lapsuuteen olennaisesti kuuluvat toiveikkuus ja ilo ovat lähtökohta lasten toimintaterapialle.

Opinnäytetyömme toteutettiin projektina, jonka tarkoituksena oli kuvata ja selvittää leikin merkitystä lapsen toiminnalliselle kehitykselle sekä tarkastella toimintaterapeutin roolia interventioissa, joissa toimintana on leikki. Tavoitteena oli myös palauttaa mieleen toimintaterapian ydinprosessit toimintaterapeuttien keskeisenä työvälineenä. Projekti oli osa Oulu SoTe Labs-hanketta.

Tuotekehitysprojektin tulostavoitteena oli koulutustilaisuuden järjestäminen edellä mainituista aiheista Oulun seudulla lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille. Koulutus toteutui Meriniemen huvilalla 24.11.2016. Koulutuksen sisältö rakentui työpajaosuudesta ja luennosta. Koulutustilaisuuden lopuksi kerätyn palautteen perusteella koulutustilaisuudelle asetetut laatukriteerit, joita olivat kiireetön ilmapiiri, vuorovaikutuksellisuus, hyödynnettävyys ja informatiivisuus saavutettiin hyvin.

Projektin välittömänä tavoitteena oli, että lasten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit saavat uutta näkökulmaa leikin merkityksen arvostamiseen ja sen perustelemiseen lasten vanhemmille ja muille lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Projektin kehitystavoitteena oli muun muassa, että toimintaterapeutit arvostavat leikkiä intervention keskeisenä lopputuloksena, ei vain menetelmänä taitojen saavuttamiseksi. Leikki sinänsä on arvokasta ja suurin siitä saatu hyöty on lapsen kokema mielihyvä, jonka avulla lapsi oppii nauttimaan elämästä.

Projektimme aikana meille vahvistui, että toimintaterapiassa leikin merkitys ymmärretään ja sitä pidetään lapsuuden tärkeimpänä toimintana. Huomattavaa oli, että kartoituskyselyn vastauksista kävi ilmi, että syynä lasten toimintaterapiaan tulolle eivät ole haasteet leikkitaidoissa. Tästä voimme päätellä, että leikkiä sinänsä ei arvosteta yhteiskunnassamme riittävästi. Jatkossa voisi etsiä vielä syvällisemmin tietoa leikin, erityisesti vapaan leikin, merkityksestä lapsen toiminnalliselle kehitykselle.

Tallennettuna: