Haku

Keskoslapsen pulloruokinnan ohjaaminen vanhemmille -opiskelijan tarkistuslista : Tarkistuslista ohjaamistilanteen tueksi

QR-koodi

Keskoslapsen pulloruokinnan ohjaaminen vanhemmille -opiskelijan tarkistuslista : Tarkistuslista ohjaamistilanteen tueksi

Tämän toiminnallisen opinnäytetyöprojektin kehitystavoitteena oli luoda tarkistuslista, josta opiskelija pystyy pulloruokinnan ohjaamiseksi tarkistamaan keskoslapsen vanhempien ohjaustilanteessa huomioitavia tekijöitä. Opinnäytetyöprojektin välittömänä tavoitteena oli luoda ohjausosaamista ja keskoslapsen ravitsemuksen erityispiirteitä käsittelevä kirjallinen raportti.

Tarkistuslistalla voidaan vähentää opiskelijan pulloruokinnan ohjaamiseen liittyvien inhimillisten unohdusten määrää keskoslapsen vanhempien ohjaustilanteessa. Parhaassa tapauksessa tarkistuslista voi parantaa yksittäisen opiskelijan kohtaaman keskoslapsen syömistä, sekä tukea vanhemman ja lapsen välisen varhaisen vuorovaikutuksen syntymistä.

Opinnäytetyöprojektin toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyöprojektin tietoperustan kokoamiseen käytettiin sekä suomen- että englanninkielisiä tutkimuksia, kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja alan julkaisuja. Kirjallinen raportti sisältää teoriatietoa ohjausosaamisesta, vanhempien kokemuksista keskoslapsen tehohoitojakson aikana, keskoslapsen ravitsemuksellisista erityispiirteistä, sekä keskoslapsen syöttämisestä.

Keskoslapsen pulloravitsemuksen ohjaamista vanhemmille käsittelevä tarkistuslista luotiin tekemällä laadullista sisällönanalyysiä tietoperustaan kuuluvista lähteistä. Tarkistuslistan prototyypin arvioimiseksi ja kehittämiseksi palautetta kerättiin kahden eri vaiheen opiskelijaryhmiltä. Tarkistuslistan prototyypistä palautetta kerättiin käyttämällä internetpohjaista Webropol -ohjelmaa. Palautekyselyn aineisto kerättiin sekä suljetuilla, että avoimilla kysymyksillä.

Palautekyselyn perusteella tarkistuslista koettiin tarpeellisena ja selkeänä apuvälineenä keskoslapsen vanhempien ohjaustilanteeseen. Palautekyselystä kehitysehdotuksina nousivat kuvien lisääminen tarkistuslistaan, sekä vielä yksityiskohtaisemman tiedon tarjoaminen hyvän asennon tukemisesta ja ylläpitämisestä syöttämistilanteen aikana. Sekä palautekyselystä kerätyn palautteen että ohjaavalta opettajalta saadun palautteen perusteella tarkistuslistaa jatkokehitettiin eteenpäin.

Opinnäytetyöprojektista Oulun ammattikorkeakoulu saa käyttöönsä koostettua teoriatietoa keskoslasten ravitsemuksen erityispiirteistä, sekä opiskelijoiden käyttöön soveltuvan tarkistuslistan. Palautekyselyn aineiston analyysi vaiheessa jatkokehitysideoiksi nousivat hyvää ohjausosaamista käsittelevä opinnäytetyö, sekä keskoslapsen imettämisohjausta käsittelevä opiskelijan opas.

Tallennettuna: