Haku

Uuden koritekniikan vaikutus korikorjauksiin

QR-koodi

Uuden koritekniikan vaikutus korikorjauksiin

Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin uuden koritekniikan vaikutuksia korikorjauksiin. Työn tavoitteena oli koota kattavasti tietoa uudesta koritekniikasta. Teoriaa havainnollistettiin käytäntöön suorittamalla vakuutusyhtiön lunastamalle BMW e46 -ajoneuvolle kolarikorjaus.

Erikoislujien AHSS-terästen ja alumiinien käyttö auton korirakenteiden materiaaleina on yleistynyt. Tämän myötä myös liitosmenetelmät ovat kehittyneet ja moninaistuneet, ja autonvalmistajien laatimien korikorjausohjeiden merkitys kolarikorjaukselle on korostunut. Jokaiselle automerkille ja -mallille on omat korikorjausohjeensa, joissa määritellään muun muassa oikeat työ- ja liitosmenetelmät. Väärin korjattuna korin turvarakenteet voivat aiheuttaa suuren turvallisuusriskin mahdollisen kolarin sattuessa.

Auton korin materiaalit ovat kehittyneet nopeasti, ja korikorjaamoiden tulisi pysyä kehityksessä mukana. Jo nyt autotehtaissa käytetään niin kehittyneitä liitostekniikoita, ettei sellaisia voida korikorjaamoilla soveltaa. Tästä hyvänä esimerkkinä on laserhitsaus ja -juotto. Tästä syystä vauriokorjaamoille tarvitaan korvaavia liitosmenetelmiä, joista hyvänä erimerkkinä on MIG-juotto.

Kolarikorjaus suoritettiin keulakolaroidulle ajoneuvolle. Korjauksen valvontaehtoina olivat korinmittaus ja nelipyöräsuuntaus. Korinmittaus suoritettiin ajoneuvolle ennen ja jälkeen korin rakennevaurioiden korjauksen. Kolarikorjauksen lisäksi ajoneuvosta korjattiin paljon kosmeettisia vikoja, minkä seurauksena ajoneuvo maalattiin kauttaaltaan. Lopuksi ajoneuvolle suoritettiin rekisteröintikatsastus huomautuksitta.

Tallennettuna:
sulje

Vaikuta Finnan kehittämiseen ja vastaa kyselyyn!

Vastaajien kesken arvotaan 10 kpl Museokortteja.

Avaa kysely

Ei kiitos