Haku

Porin Sininauhan hyvän kotikäyntityön käytännöt

QR-koodi

Porin Sininauhan hyvän kotikäyntityön käytännöt

Porin Sininauha teki vuonna 2017 Porin kaupungin kanssa puitesopimuksen kotiin vietävästä tuesta. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää kotikäyntityönä toteutettavalle asiakastyölle käytännön puitteet.

Työtä varten kartoitettiin sekä Porin Sininauhan asiakkaiden että työntekijöiden näkemyksiä siitä, mitä hyvä kotikäynti pitää sisällään. Asiakkaille toteutettiin teemoitettu yksilöhaastattelu, jonka yksi osa tehtiin käyttämällä Tulevaisuuden muistelu -menetelmän kysymyksiä haastattelun teemoina. Henkilökunnan ajatuksia kerättiin Learning café -menetelmän avulla. Lisäksi käsitystä kotiin vietävän tuen työmuodosta laajennettiin haastattelemalla Porin kaupungin Liikkuvan Tuen työryhmää. Haastattelu toteutettiin sähköpostitse lomakehaastatteluna.

Tutkimusten perusteella päädyttiin siihen, että hyvän kotikäynnin elementit muodostuvat tavoitteellisuudesta, hyvästä sisällöstä ja turvallisuudesta. Kotikäyntityön käytännön toteuttamista varten laadittiin Porin Sininauhan kotikäyntityön käytännöt sekä kaksi lomaketta, joita työssä tullaan käyttämään. Toinen on kaksiosainen Tuen tarpeen kartoitus -lomake. Lomaketta on kaksi versiota, laajempi ja suppeampi, riippuen siitä, miten tuttu asiakkaan tilanne henkilökunnalle jo entuudestaan on. Toinen lomake pitää sisällään asiakassuunnitelman ja yhteistyösopimuksen.

Erittäin tärkeiksi tekijöiksi kotikäyntityön toteuttamisessa nousivat yhteistyö asiakkaan kanssa, luottamus ja kunnioitus, asiakastyön dialogisuus sekä tuen räätälöiminen yksilöllisesti jokaisen asiakkaan tarpeita vastaamaan. Työvälineeksi kotikäyntien toteuttamiseen laadittiin Kotikäyntityön käytännöt -niminen kansio Sininauhan henkilökunnalle.

Tallennettuna: