Haku

Markkinointisuunnitelma verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin: case PhysioTrainer Jenna Viitanen

QR-koodi

Markkinointisuunnitelma verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin: case PhysioTrainer Jenna Viitanen

Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona PhysioTrainer Jenna Viitaselle. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopullisena tuotoksena on markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajayrityksellä ei ole tällä hetkellä minkäänlaista omaa markkinointia, joten työn merkitys oli toimeksiantajalle suuri ja oleellinen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma, joka tukee yrityksen omia tavoitteita.

Yrityksen markkinointiin käytettävä budjetti ei ole suuri, joten työhön kirjattiin keinoja pienen budjetin markkinoinnin toteuttamiseksi. Toimeksiantajayrityksellä oli omat toiveet markkinoinnin kanaviksi, jotka olivat Facebook, Instagram ja verkkosivu. Yritykselle tärkeää oli löytyä hakukoneiden kautta sekä sosiaalisesta mediasta. Tämän johdosta työn teoreettinen osuus koostui markkinoinnista, digitaalisesta markkinoinnista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Näiden pääotsikoiden alle koottiin työn kannalta oleellista teoriaa muun muassa markkinointiviestinnästä, brändistä, sisältömarkkinoinnista ja markkinoinnin suunnittelun vaiheista. Teorialähteinä pyrittiin pääasiassa käyttämään 2010-luvun kirjallisuutta sekä tarkoin valittuja lähteitä internetistä. Työn toiminnallinen osuus on koottu teoriatiedon pohjalta sekä toimeksiantajaa haastattelemalla. Toiminnallinen osuus on työn lopussa.

Opinnäytetyön tuloksena koottiin markkinointisuunnitelma, joka palvelee yrityksen tavoitteita. Markkinointisuunnitelman avulla tavoitteena on lisätä yrityksen tunnettuutta, kasvattaa asiantuntijakuvaa sekä saada uusia asiakkaita uusien palveluiden myötä. Toiminnalliseen osuuteen kirjattiin ylös tavoitteiden lisäksi kohderyhmä ja lähtökohta-analyysi. Kohderyhmän määrittely tehtiin motiivipohjaisen segmentointiin perustuen ja lähtökohta-analyysi toteutettiin SWOT-analyysin avulla. Liitteeseen koottiin suositeltuja markkinoinnin toimenpiteitä, jotka tukevat markkinointisuunnitelman tavoitteita. Toimenpiteet on suunniteltu toteutettavaksi ajalle toukokuu 2018-huhtikuu 2019. Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajayrityksen on helppo aloittaa markkinointi tehokkaasti.

Tallennettuna: