Haku

Moniammatillinen kuvaus Ruskeasuon koulun oppilaan toimintakyvystä ICF-CY- viitekehyksessä

QR-koodi

Moniammatillinen kuvaus Ruskeasuon koulun oppilaan toimintakyvystä ICF-CY- viitekehyksessä

TIIVISTELMÄ Tässä kehittämishankkeessa tarkasteltiin vammaisen lapsen ja nuoren kuntoutumista toimintakyvyn näkökulmasta. Teoreettisena viitekehyksenä ja kantavana voimana läpi kehittämishankkeen toimi ICF (International Classification on Functioning, Di-sability and Health) sekä lasten ja nuorten versio ICF-CY (Child and Youth Version). Käsitteelliset lähtökohdat nousivat lasten ja nuorten kuntoutusparadigmasta eli teori-assa ja käytännössä vaikuttavista ajattelu- ja toimintatavoista sekä niiden perusteista. Asiantuntemuksen jakaminen ja tietojen vaihto ovat keskeisiä moniammatillisessa yhteistyössä. Ruskeasuon koulun kuntoutuksen kehittämistyöryhmässä heräsi mielenkiinto, miten ICF-viitekehystä voitaisiin hyödyntää konkreettisesti osana työkäytäntöä sekä laaja-alaisen ja kokonaisvaltaisen käsityksen saamiseksi oppilaan toimintakyvystä. Kehittämishankkeen lopputuotoksena määriteltiin ICF- luokituksen toimintakykysanastoon perustuva moniammatillinen toimintakyvyn kuvaus Ruskeasuon koulun oppilaan toimintakyvystä. Kehittämishanke toteutettiin hankemuodossa tutkivan kehittämisen menetelmällä. Uusi työväline ja hankkeen lopputuotos määriteltiin nykytilanteen analyysiin, tarveselvitykseen, ICF- viitekehyksestä opittuun tietoon sekä asiantuntijatyöryhmän kokemusperäiseen tietoon perustuen. Kehittämistyöryhmä arvioi hankkeen vahvuuksia, mahdollisuuksia, heikkouksia ja uhkia SWOT- analyysin avulla. Hankkeen lopputuotos tulee koulussa käyttöön uutena sähköisen järjestelmän dokumenttipohjana. Lopputuotokseen kuvataan arkiselviytymistä ja vamman aiheuttamaa haittaa tavanomaisissa elämän toiminnoissa oppilaan omassa elämänympäristössä. Tietoa oppilaan toimintakyvystä kootaan monen eri työntekijän yhteistyönä realistisella ja ikätason huomioivalla tavalla. ICF- luokitus ja siihen perustuvat otsakkeet ohjaavat kirjaamaan ytimekkään informatiivisesti. Toimintakyvyn kuvauksen kirjaaminen on tällöin rakenteisempaa lavean narratiivisuuden sijaan. Otsakkeet helpottavat olennaisen tiedon löytymistä ja standardoidut käsitteet parantavat ymmärrettävyyttä moniammatillisessa yhteistyössä.

Tallennettuna: