Sökning

KEHITTÄMISEHDOTUS SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRIN HOITOTASON ENSIHOITOHENKILÖSTÖN TÄYDENNYSKOULUTUKSESTA

QR-kod

KEHITTÄMISEHDOTUS SATAKUNNAN SAIRAANHOITOPIIRIN HOITOTASON ENSIHOITOHENKILÖSTÖN TÄYDENNYSKOULUTUKSESTA

Opinnäytetyön aiheena oli hoitotason ensihoitohenkilöstön täydennyskoulutuksen kehittäminen Satakunnan sairaanhoitopiirin alueella. Tarkoituksena oli selvittää ensihoitohenkilöstön täydennyskoulutuksen nykytila sekä laatia kehittämisehdotus täydennyskoulutuksen järjestämiseksi.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa on määritelty ensihoitohenkilöstön osaaminen, osaamisen merkitys ensihoitotyössä sekä osaamisen johtaminen. Teoriaosuus käsittelee myös ensihoidon täydennyskoulutusta säätelevää lainsäädäntöä sekä täydennyskoulutuksen eri opetusmuotoja.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Ensihoitajien täydennyskoulutuksen tarpeen sekä täydennyskoulutusten nykytilan selvittämiseksi toteutettiin kyselytutkimus, joka kattoi kaikki Satakunnan sairaanhoitopiirin alueella toimivat ensihoidon palveluntuottajat sekä heidän henkilöstönsä. Kyselyn avulla kerättiin vastauksia täydennyskoulutuksen järjestämisen kannalta olennaisimpiin tekijöihin. Kyselyllä selvitettiin ensihoitajien henkilökohtaista tarvetta erisisältöisiin täydennyskoulutuksiin, täydennyskoulutusten mielekkäintä kestoa ja tämänhetkistä järjestämistä sekä koulutusten järjestämisen kannalta tarpeellisimmiksi koettuja asiakokonaisuuksia.

Nykytilan selvityksessä ilmeni, että täydennyskoulutuksen järjestämisessä on tällä hetkellä selkeitä eroja palveluntuottajien keskuudessa. Keskeisin ongelma oli, ettei täydennyskoulutusta järjestetä ensihoitajien mielestä riittävästi eikä säännöllisesti, vaikka täydennyskoulutukseen osallistumiseen koettiin selvästi halukkuutta. Ensihoitohenkilöstö toivoi koulutussisältöjen olevan toimenkuvaa tukevaa, ajantasaistavaa koulutusta uusien, laajojen toimintamallien ja asiakokonaisuuksien käsittelyn sijaan.

Kyselytutkimuksella saadun aineiston analyysin perusteella laadittiin kehittämisehdotus ensihoitajien lyhyiden, kertaustyyppisten täydennyskoulutusten järjestämiseksi sekä koulutusten asiasisältöjen kohdentamiseksi. Kehittämisehdotuksen mukaisesti on mahdollista järjestää ensihoitohenkilöstölle tarkoituksenmukaisinta täydennyskoulutusta. Lisäksi kehittämisehdotuksen prosessimallia on mahdollista hyödyntää muissakin sairaanhoitopiireissä, joissa ensihoidon täydennyskoulutuksia ollaan kehittämässä.

The theme of this Master’s Thesis was the development of in-service and further ed-ucation of pre-hospital emergency care staff in Satakunta Hospital District, Finland. The purpose was to map the current situation of the advanced level pre-hospital A&E care staff in-service education and prepare a motion for its development.

In the theoretical part of this Thesis, the definitions of the key concepts are dis-cussed, like knowledge and skills base and knowledge management in emergency care. In addition, A&E legislation linked to continuing education and competence requirements as well as various educational approaches are discussed in the theory part of the Thesis.

This Master’s Thesis employed action research methodology. A comprehensive sur-vey was conducted to discover the current situation in continuing education in the region of Satakunta Hospital District, including all service providers with their staffs. The survey produced information on the key issues related to the organisation of education, like personal needs for continuing education, suitable length and meaningful contents for continuing education programmes in the field of emergency care.

Mapping of the current situation revealed differences and discrepancies among various continuing education providers. The key challenge emerged to be the ina-dequacy and shortage of continuing education programmes available in regular bases targeted for paramedics and pre-hospital emergency staff; not the unwillingness of the staff to enroll to continuing education. The pre-hospital emergency care staffs presented that the educational contents should be linked to their job descriptions and provide them up-to-date information instead of presenting new, wide scale working models.

Based on the survey findings, an action plan proposal or motion was drawn for de-veloping the continuing education targeted for pre-hospital A&E care staff. The motion consists of a set of short-term, refresher course type arrangements with the focused thematic contents. In addition, a process model was produced that could be utilized also in other Hospital Districts in order to organize in-service and other continuing education for A&E staff more effectively.

Sparad: