Haku

Julkisen liikenteen optimoinnin aiheuttamat kasvihuonekaasupäästövaikutukset Satakunnan alueella

QR-koodi

Julkisen liikenteen optimoinnin aiheuttamat kasvihuonekaasupäästövaikutukset Satakunnan alueella

Opinnäytetyössä on tarkasteltu julkisen liikenteen optimoinnin aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä Satakunnan alueella. Liikenteen kasvihuonekaasupäästöt koostuvat hiilidioksidista, metaanista ja dityppioksidista. Julkisen liikenteen optimoinnin keinoja ovat julkisen henkilötieliikenteen käyttöasteen kasvattaminen ja matkaketjuratkaisujen ja kutsuliikenteen kehittäminen.

Henkilötieliikenteen päästöjä liikennemuodoittain on laskettu kolmella eri liikenteen päästöihin ja autoiluun tarkoitetulla laskurilla: Suomen ilmastopaneelin Autokalkulaattori, Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) Kulkuri ja Lahden kaupungin CitiCAPhankkeen mobiilisovelluksen päästökertoimet. Linja-autojen polttoaineiden kulutuksen ja hiilidioksidiekvivalenttina ilmoitettujen päästöjen yhteenveto on esitetty opinnäytetyössä Teknillisen korkeakoulun Autotekniikan laboratoriossa tehtyjen linja-autojen polttoainekulutusmallinnuksien ja Motivan julkaiseman Suomen markkinoiden energialähteiden ominaisuuksien taulukkojen pohjalta. Satakunnan alueelta on tehty yhteenveto vuodelta 2019 henkilöautoilun ja linja-autoliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä. Yhteenveto sisältää tiedot 17 satakuntalaisen paikkakunnan osalta. Hiilidioksidiekvivalenttina ilmoitetut päästöt ovat olleet vuonna 2019 henkilöautoilun osalta 12 kertaa suuremmat kuin linja-autoliikenteen päästöt.

Opinnäytetyössä käytetyn henkilöliikenteen kolmen eri päästölaskurin antamien arvojen välillä on hyvin pieniä eroja hiilidioksidiekvivalentin laskennassa. B0-dieselin käyttö henkilötieliikenteessä on vähiten ilmastoystävällistä, kun taas raideliikenne on selkeästi ilmastoystävällisin liikennemuoto.

Tallennettuna: