Haku

Säilytyksen ja kuljetuksen vaikutus kokoverinäytteisiin : tutkimus näytteiden säilymisestä liikkuvassa näytteenottoauto Mallassa

QR-koodi

Säilytyksen ja kuljetuksen vaikutus kokoverinäytteisiin : tutkimus näytteiden säilymisestä liikkuvassa näytteenottoauto Mallassa

Laboratoriotutkimusprosessi jaetaan preanalyyttiseen, analyyttiseen ja postanalyyttiseen vaiheeseen. Kaikki, mikä tapahtuu ennen näytteen analysointia, kuten laboratorionäytteiden otto, säilytys ja kuljetus, kuuluvat preanalyyttiseen vaiheeseen. Laboratorionäytteiden analysointi keskittyy isompiin yksiköihin ja näytteitä kuljetetaan paljon näyt-teenottopaikoista analysoitavaksi pitkiäkin matkoja. Pidentynyt aika näytteenoton ja analysoinnin välillä sekä vaihte-levat säilytys- ja kuljetusolosuhteet voivat vaikuttaa näytteiden säilyvyyteen. Tämä voi muuttaa tuloksia ja näin ollen vaikuttaa niiden laadukkuuteen ja jopa hoitopäätöksiin. Suurin osa laboratoriotutkimusprosessin virheistä tapahtuu prosessin preanalyyttisessa vaiheessa.

Opinnäytetyön aihe saatiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten Diagnostiikkakeskukselta. Malla-auto on Eksoten alueella vuoden 2015 alussa aloittanut liikkuva laboratorion näytteenottopiste. Tämän opinnäytetyön tarkoi-tuksena oli selvittää verestä yleisimpien ja säilyvyyden kannalta mahdollisesti ongelmallisten Malla-autossa otettavien analyyttien (P -TT-INR, P -K, B -PVK+T, P -ALAT, P -Krea, B -HbA1c, P -TSH, P -Bil) säilyvyyttä kokoverenä. Opinnäytetyössä verrattiin heti analysoitujen ja päivän autossa sekä keskussairaalassa säilytettyjen verinäytteiden tuloksista. Tavoitteena oli saada tietoa, vaikuttaako näytteiden kuljetus ja säilytys Malla-autossa laboratoriotutki-mustuloksiin ja näytteiden laatuun. Työssä saatavien tulosten avulla on tarkoitus arvioida, voidaanko näytteenottoa suorittaa Malla-autossa laboratoriolaatuvaatimusten ja –tavoitteiden mukaisesti.

Tämä on kvantitatiivinen opinnäytetyö, johon kuului kokeellinen osuus. Keskussairaalaan jääneet referenssiputket analysoitiin aamulla pian näytteenoton jälkeen sekä uudestaan iltapäivällä samaan aikaan päivän Malla-autossa ol-leiden näytteiden kanssa. Näytteiden tuloksista laskettiin keskiarvot, muutosprosentit sekä iltapäivän näytteiden tuloksista tehtiin parittainen kahden otoksen t-testi. Laboratorion analyyttista variaatioprosenttia suuremmat muu-tosprosentit aamun referenssinäytteen ja Malla-auton näytteen välillä olivat analyyteissa P -K ja P -TT-INR sekä perusverenkuvan parametrissa E -MCV. Näissä kaikissa oli myös tilastollisesti merkitseviä (p<0.05) muutoksia. Tu-loksista voidaan päätellä, että säilytys ja kuljetus Malla-autossa nostavat näytteen kaliumpitoisuutta ja punasolujen keskitilavuutta sekä laskevat tromboplastiiniaikaa. Numeeriset muutokset keskiarvoissa eivät kuitenkaan olleet kliini-sesti merkittäviä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksessa olleita analyytteja voidaan ottaa Malla-autossa kevät- ja syksyaikaan Lauritsalan reitillä ilman merkittävää vaikutusta tuloksiin. Johtopäätöksiä ei voida yleistää koskemaan muita analyytteja, vuodenaikoja tai Malla-auton reittejä, eikä patologisia näytteitä, vaan niiden osalta on tehtävä lisätutkimusta.

Tallennettuna: