Haku

Asiakastutkimus teollisuusyrityksen elinkaariliiketoiminnan kehittämiseksi : Energent Oy

QR-koodi

Asiakastutkimus teollisuusyrityksen elinkaariliiketoiminnan kehittämiseksi : Energent Oy

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaiset elinkaaripalvelut toisivat Energent Oy:n asiakkaille lisäarvoa ja millaisia piirteitä asiakkaat arvostavat palvelussa eniten. Työssä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusotetta. Loppukäyttäjille suunnatun teemahaastattelun katsottiin soveltuvan parhaimmaksi tavaksi toteuttaa tutkimus.

Tutkimus tehtiin Energent Oy:n toimeksiannosta ja teemahaastattelu toteutettiin syksyn 2017 aikana puhelimitse. Haastatteluihin, jotka olivat yksilöhaastatteluja, osallistui 8 henkilöä. Analysointivaiheessa aineisto litterointiin ja teemoiteltiin. Haastattelujen pääpaino keskittyi palvelujen tärkeimpiin piirteisiin, laitevalmistajan tarjoaman palvelun asiakashyötyihin ja haittoihin sekä kohdeyrityksen kehitteillä oleviin elinkaaripalvelutuotteisiin.

Teoriaosuus käsittelee teollisuusyritysten palvelullistumista, elinkaariliiketoiminnan kehittämistä, palveluliiketoiminnan strategisia lähestymistapoja sekä lisäarvon tuottamista. Lisäksi mukana on business model canvas-työ- kalu, jota apuna käyttäen voidaan jäsentää tietoa siitä, kuinka organisaatio tuottaa lisäarvoa asiakkailleen.

Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina yrityksen loppukäyttäjät odottavat palveluntarjoajalta nopeutta, luotettavuutta, hinta-laatusuhdetta ja joustavuutta. Laitevalmistajan tarjoamia elinkaaripalveluja tutkittaessa hyödyiksi koettiin paras tietotaito, asiantuntijuus, tuotetuntemus, kokonaisuuden hallinta, varaosien hankintakanavat sekä kokemus. Mahdollisia haittoja puolestaan koettiin olevan korkea hinta ja palvelun hitaus välimatkojen vuoksi. Palvelutuotteiden osalta vastauksissa oli hajontaa, johtuen asiakasorganisaatioiden eroista. Vastaukset erosivat toisistaan riippuen siitä, oliko organisaatiolla omaa kunnossapitoyksikköä vai ei. Jatkotutkimusta voisikin tehdä tästä näkökulmasta käsin.

Jotta yritys kykenee täyttämään elinkaaripalvelujen asiakasodotukset, on sen kyettävä reagoimaan palvelupyyntöön nopeasti ja luotettavasti. Tämä vaatii resursseja ja laadukkaita verkostokumppaneja. Palvelutuotteista eniten tarvetta näyttäisi olevan kuntokartoitus- ja saneerauspalveluille.

Tallennettuna: