Haku

"Apua vai ei?" : Asiakastyytyväisyyskysely Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän psykiatrisen kotikuntoutuksen asiakkaille

QR-koodi

"Apua vai ei?" : Asiakastyytyväisyyskysely Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän psykiatrisen kotikuntoutuksen asiakkaille

Opinnäytetyössä tutkittiin Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän psykiatrisen kotikuntoutuksen asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa kuntoutukseen ja tukeen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää miten asiakkaat suhtautuvat kotona tapahtuvaan kuntoutukseen. Tavoitteena oli, että asiakastyytyväisyys kyselyn tulokset auttavat työntekijöitä parantamaan psykiatrista kotikuntoutusta.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän psykiatrinen kotikuntoutus. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli 24 kysymystä, joista viisi oli avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin kesän 2013 aikana. Kyselyjä lähetettiin 72 kappaletta ja vastauksia saimme 27 kappaletta, mikä tekee vastausprosentiksi 37,5 %.

Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kuntoutukseen ja tukeen sekä siihen, että kuntoutus tapahtui kotona. Asiakkaista 62 % oli täysin samaa mieltä siitä, että heitä tuettiin riittävästi heidän kuntoutumisessaan. Kotona tapahtuva kuntoutus oli asiakkaiden mielestä hyvä asia, sillä täysin samaa mieltä asiasta olevia oli 73 % vastanneista.

Tulosten perusteella psykiatrisen kotikuntoutuksen henkilökunta voi parantaa työtavoillaan asiakkaiden tyytyväisyyttä saamaansa kuntoutukseen ja tukeen. Tuloksista hyötyvät myös psykiatrisen kotikuntoutuksen asiakkaat. Tuloksia voi hyödyntää myös muut psykiatrista kotikuntoutusta tarjoavat tahot.

Tallennettuna: