Sökning

Bruchin musiikkia klarinetille, alttoviululle ja pianolle : Raportti kamarimusiikkikonsertin toteutuksesta

QR-kod

Bruchin musiikkia klarinetille, alttoviululle ja pianolle : Raportti kamarimusiikkikonsertin toteutuksesta

Opinnäyteproduktiossa tekijän tavoitteena oli tutustua säveltäjä Max Bruchin (1838–1920) ka- marimusiikkiin. Kuopion Musiikkikeskuksen Kamarimusiikkisalissa perjantaina 27.2.2015 järjeste- tyssä konsertissa kuultiin Bruchin teokset: Kahdeksan triokappaletta klarinetille, alttoviululle ja pianolle op. 83 sekä Kaksoiskonsertto e-molli op. 88. Konsertissa esiintyivät opinnäytetyön teki- jä klarinetisti Saga Karpansalo, alttoviulisti Sonja Koistinen ja pianisti Matti Ritvanen. Produktion raportissa kerrotaan Max Bruchin elämästä ja esitellään hänen sävellystuotantoaan hyödyntäen säveltäjästä kertovaa kirjallisuutta ja internet-lähteitä. Lisäksi tekijä tuo esiin omia ajatuksiaan harjoitteluprosessista ja konsertin toteuttamisesta. Konsertin juliste, käsiohjelma ja tallenne ovat työn liitteinä. Produktion päätavoitteita olivat mielenkiintoisen konsertin toteuttaminen sekä kamarimusiikki- trion musiikillinen kehittyminen. Tekijä kokee produktion olleen opettavainen kokemus. Tekijä sai valmiuksia kamarimuusikkona toimimiseen ja yhtyeen toiminnan jatkamiseen.

The objective of the thesis was to explore Max Bruch ́s chamber music. The concert, which was held in the Chamber music hall of Kuopio Music Centre on the 27th of February 2015, included Eight trio pieces for clarinet, viola, and piano op. 83 and doubleconcerto e-minor for clarinet and viola op. 88 by Max Bruch. Performers of the concert were the author, clarinetist Saga Kar- pansalo, viola player Sonja Koistinen and pianist Matti Ritvanen. In the report, the author tells about Max Bruch ́s life and works, using as sources literature and internet sources related to the composer. In addition the author brings forward her own thoughts of practising process and implementation of the concert. The poster, programme and cd of the concert are found as attachments in the thesis. The main objectives of the production were taking in an interesting concert and musical ad- vancing of the chamber music trio. The author found the production to be pedagogic experi- ence. The author got abilities for working as a chamber musician and continuation of the group.

Sparad: