Haku

Kuuden viikon kiertävän ruokalistan kehittäminen : Case: Eskoon sosiaalipalveluiden kuntayhtymä

QR-koodi

Kuuden viikon kiertävän ruokalistan kehittäminen : Case: Eskoon sosiaalipalveluiden kuntayhtymä

Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä on sosiaalihuollon erityispalvelujen osaaja, kehittäjä ja palvelujen tuottaja, joka on erikoistunut kokonaisvaltaisesti vammaispalveluihin ja lastensuojeluun. Toiminta-alue käsittää kaksi maakuntaa Etelä-Pohjanmaa ja Pohjanmaa. Toimeksiantaja Eskoon ravitsemiskeskus tuottaa ruokapalvelut laitos- ja asumispalvelu hoidossa oleville asiakkaille sekä henkilö-kunnalle Tuki- ja osaamiskeskus Eskoon Seinäjoen alueella. Ravitsemiskeskus on avoinna, joka päivä vuoden ympäri ja se tuottaa noin 900 ateriaa päivässä. Työn tavoitteena on tuottaa Eskoon palvelukeskuksen käyttöön kiertävä kuuden viikon ruokalista, jossa on huomioitu ruoka-aineiden ja ruokalajien riittävä kierto, ruokalajien herkullisuus sekä ravitsemuksellisesti täysipainoiset ateriakokonai-suudet. Työn tuotoksessa on huomioitu aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä arkipäivinä ruokasalissa tarjottava kevyt keittolounas. Tarkoituksena oli pa-rantaa kustannustehokkuutta ja helpottaa raaka-aineiden tilausta sekä lisätä työntekijöiden työpäivien ennakoitavuutta. Työn pohjana käytettiin Eskoon ravitsemiskeskuksen ruokaohjeita Jamix tuotan-nonohjausjärjestelmästä. Niiden pohjalta luotiin monipuolinen kiertävä ruokalista, joka vastaa Eskoon palvelukeskuksen ravitsemuksellisia ja erityisryhmien tarpei-ta. Ruokalistasuunnittelu toteutettiin systemaattisella suunnittelutavalla. Systemaat-tisessa suunnittelussa käytettiin apuna taulukoita, joista koottiin yksi vaihe kerral-laan kuuden viikon ruokalista. (Mauno & Lipre 2008, 25–26.) Ruokalista tulee helpottamaan Eskoon ravitsemiskeskuksen esimiesten ja työn-tekijöiden arkea ja säästää työaikaa muihin tehtäviin. Tärkein tulos varmasti näkyy ruokalistan järjestelmällisyytenä, sillä ruokalista on jäsennelty niin, ettei saman-kaltaisia ruokia esiinny liian usein. Asiakkaat saavat siis monipuolista ruokaa. Olisi kuitenkin tärkeää jatkaa kehitystyötä, sillä Eskoon asiakkaat syövät kaikki ateriansa samassa paikassa. Kehittämistyönä ensisijaisesti tulisi suorittaa asia-kastyytyväisyys kysely ja toisena kehittämistyönä ruoan ravitsemuksellista laatua voitaisiin tutkia.

Tallennettuna: