Haku

Kasvisruokien suunnittelu ravintola Kaariniin: asiakastyytyväisyys ja kannattavuus

QR-koodi

Kasvisruokien suunnittelu ravintola Kaariniin: asiakastyytyväisyys ja kannattavuus

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kaksi toimivaa kasvisruokamenukokonaisuutta ravintola Kaariniin. Työssä haluttiin kartoittaa ravintola Kaarinin asiakkaiden tyytyväisyyttä kasvisruokaa koskien. Työssä tutkittiin myös kasvisruoan kannattavuutta. Työn toteutusosiossa pyrittiin tuottamaan laadukasta ja monipuolista kasvisruokaa asiakkaille.

Kasvisruokamenujen rakentaminen aloitettiin reseptien suunnittelulla ja testauksella. Testausvaiheessa annokset valokuvattiin toteutusta varten. Reseptit muokattiin toimiviksi ja optimoitiin JAMIX ruoka -ohjelman avulla. Resepteistä luotiin laadukkaat menukokonaisuudet, jotka toteutettiin kasvisruokalounaina yhteistyössä ensimmäisen ja toisen vuosikurssin restonomiopiskelijoiden kanssa.

Opinnäytetyön puitteissa järjestettiin kaksi kasvisruokalounasta ravintola Kaarinissa. Kasvisruoan tasoa tutkittiin asiakaspalautteen avulla. Ensimmäinen lounas järjestettiin 11.10.2012 ja asiakaspalautteeseen vastasi 11 asiakasta. Toinen lounas järjestettiin 12.10.2012 ja palautteeseen vastasi 16 asiakasta. Asiakastyytyväisyyskyselystä selvisi, että ravintola Kaarinin kasvisruokien laatu ennen kehittämistyötä oli huonoa tai kohtalaista. Kehittämistyön jälkeen laatu arvioitiin enimmäkseen joko hyväksi tai erittäin hyväksi.

Kasvisruoan kannattavuutta tarkasteltiin ateriakohtaisten katetuottolaskelmien avulla. Työn tuloksena saatiin selville, että järkevästi koostettu kasvisruoka on kannattavuudeltaan vähintään samantasoista kuin sekaravinto.

Konkreettisena tuloksena toimeksiantajalle luotiin kaksi kolmen ruokalajin menukokonaisuutta sekä optimoitu kuvallinen reseptiikka katetuottolaskelmineen. Reseptiikka luovutetaan ravintola Kaarinin käyttöön ja sitä voidaan hyödyntää jatkossa lounaiden kasvisvaihtoehtoja suunniteltaessa.

Tallennettuna: