Sökning

Korkean kuvanopeuden lisäämä immersio kuvakerronnassa

QR-kod

Korkean kuvanopeuden lisäämä immersio kuvakerronnassa

Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin teoriatasolla erilaisia kuvanopeuksia ja niiden vaikutusta kuvan (frame) olemukseen, kun esitysnopeus on sama kuin tallennettaessa. Työssä tutkittiin, miksi kuvassa tapahtuva liike on hyvin usein nykivää, kun kamera tai näyttelijä liikkuu vauhdikkaasti.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko kuvan nykivyyden eliminoida HFR-kuvanopeudella kuvaamalla. Tavoitteena oli osoittaa kirjallisiin lähteisiin tukeutuen, että 180 asteen suljinkulmasääntö on vanhanaikainen perussääntö kuvattaessa suurempaa kuvanopeutta.

Tutkimusmenetelminä käytetiin matemaattisia laskukaavoja suljinkulman laskemiseen, kuvakohtaista vertailua (frame), itse tuotettua materiaalia ja ammattikirjallisuutta.

Teorian jälkeen tarkasteltiin ja vertailtiin tapauskertomuksessa lyhytelokuvan 50p ja 25p kuvan immersiota. Tuloksina todettiin, että korkeampi kuvanopeuden immersio vähensi värikontrastin näkemistä lisääntyneen kuvamäärän takia. Lisäksi käyttämällä 360 suljinkulmaa, saatiin kuvasta hävitettyä kaikki häiritsevä värähtely pitämällä samanaikaisesti elokuvissa tyypillinen liike-epäterävyys. Tuloksista voidaan päätellä, mitä kuvataan, on yhtä tärkeää kuin miten se kuvataan.

The purpose of this thesis was to examine different frame rates and their effect on the frame's essence when the presentation speed is the same as when filming. The goal was to find out why the motion in a motion picture is very often stuttering when the camera or actor moves fast, and to test whether this (strobing) effect can be eliminated by filming with HFR. A further aim was to prove that the 180-degree angle rule is obsolete when filming with a higher frame rate.

The methods used were mathematical calculation formulas for calculating angle of shutter, comparison of frames, analysis of self-produced material, and literature review.

An imaging of a short film was used to compare 50p HFR material to 25p, presented here as a case report. As a result, it was found that the heightened immersion achieved through higher frame rate diminished the viewers’ observation of colors. In addition, all strobing was eradicated when 360-degree shutter angles were used while keeping the typical motion blur. As a conclusion, it can be said that what is used for filming is just as important as how the filming is done.

Sparad: