Sökning

Toimittajalaadun kehittäminen

QR-kod

Toimittajalaadun kehittäminen

Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja ja toimenpiteitä, joilla toimittajalaatua voidaan kehittää. Olen tutkinut yrityksen toimittajakentän laaduntuottokykyä. Tavoitteena on ollut löytää suurimmat laatukuopat sekä määritellä tehokkaimmat kehittämistoimenpiteet. Yrityksessä on pidetty tietokantaa reklamaatioista ja muista vikalöydöksistä. Ongelmana on ollut, ettei tietokantaa ole analysoitu syvällisesti eikä etsitty tehokkaimpia kehitystoimenpiteitä. Tietokannasta on ajettu vain perusraportit johdon raportteihin.

Kehittämistehtävä aloitettiin tekemällä nykytila-analyysi olemassa olevasta viallisen tavaran tietokannasta. Pareto-analyysin avulla tunnistettiin suurimmat ongelmatoimittajat, ja 23 toimittajaa muodostivat 80 % yrityksen reklamaatiokuluista. Paretoa varten luodusta analyysistä valittiin toimittajat, joille laadittiin syvällinen verkossa tehtävä kyselytutkimus.

Kyselytutkimuksen tavoite oli kartoittaa valittujen toimittajien laatujärjestelmien tasoa. Kysely toteutettiin Webropol-verkkokyselynä valikoidulle joukolle. Kyselytutkimus sisälsi 29 eri kysymystä, joiden aihealueet vaihtelivat taustatietojen keräämisestä autoteollisuuden standardien ja laatutyökalujen tuntemukseen. Kyselyyn kerättiin vastauksia niin kotimaisilta kuin ulkomaisiltakin toimittajilta. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin itsenäisesti sekä verrattiin viallisen tavaran tietokantaan. Analysoinnin toisessa vaiheessa yhdistettiin kyselytutkimuksen ja reklamaatioiden tietokannat. Tuloksien yhdistämisellä löydettiin pitkän tähtäimen kehityskohteita.

Tutkimuksen loppupäätelmänä voidaan todeta, että keskittymällä vain 23 toimittajaan voidaan pienentää huomattavasti reklamaatiokustannuksia. Pitkän tähtäimen kehityskohteena on, että toimittajat ottavat käyttöön autoteollisuuden vaatimuksia, kuten esimerkiksi PPAP-vaatimukset, koska toimittajilla on kyvykkyyttä ottaa tällaiset käyttöönsä. Tämän lisäksi uusien tuotteiden toimittajien valinnassa pitää kiinnittää huomiota heidän laadunvarmistuksen työkalujen käyttöön.

The purpose of the thesis was to find solutions and actions to develop supplier quality in the company. The main purpose was to do research for supplier field to find improvement points. The company has been keeping database of defected material findings. The main problem has been that the database report has been done only in basic level. The thesis’ main purpose was to do penetrative analysis for the database.

The current state analysis for defected material database was the first main target. By using Pareto analysis was founded that 23 suppliers cause over 80 % of claim costs. From database for Pareto analysis were picked the worst suppliers. The survey was addressed to those suppliers.

The target of the survey was to map suppliers’ quality system levels. The chosen survey tool was Webropol. The survey included 29 questions and those topics include automotive industries standard knowledge and quality tools. The survey has been sent to both domestic and international suppliers. The survey results were compared to the defected material database in several ways. The findings were long term development areas.

Short term finding was that by focusing to only 23 suppliers, claim costs can be reduced 80 %. Long term targets are that current suppliers take care of automotive industries’ standards and tools to implement those to their own production. In selection of new products’ suppliers focus must be in using of supplier quality tools.

Sparad: