Haku

Lähtölajittelun optimointi

QR-koodi

Lähtölajittelun optimointi

Tämä opinnäytetyö syntyi kohdeyritys Posti Oy:n tarpeesta optimoida lähtölajittelua ja saada tietoa lähtevän lajittelun pullonkauloista Tampereen lajittelukeskuksessa. Tarkoituksena oli tunnistaa mahdollisia laadun vaihteluun vaikuttavia tekijöitä tuotannon tasapainoisuuden ja virtaustehokkuuden näkökulmasta.

Lähtölajittelun laadun vaihtelu heikentää seuraavaa prosessia lajittelukeskuksessa. Lisäksi vaihtelun vaikutukset heijastuvat lähtevien runkokuljetusten aikatauluun ja näin myös vastaanottavien keskusten prosessiin sekä kertautuvat edelleen myös muualla verkossa ja näkyvät jakelun ylityökustannuksina. Pahimmillaan tämä heikentää toimitusvarmuutta. Volyymivaihtelujen takia myös lähtölajittelun ennustettavuus ja oikea resursointi on vaikeampaa.

Opinnäytetyöprojektin avulla haluttiin selvittää paremmin lajittelukeskuksen keräilyalueelta lähtölajitteluun saapuvan tavaran kertymää. Koska Postin olemassa olevia järjestelmiä ei pystytty hyödyntämään tiedonhaussa lähtölajitteluun saapuvien tuotteiden ja yksiköiden määristä, piti tieto hankkia tutkimalla. Tutkimus toteutettiin lähtölajitteluun saapuvien yksiköiden seurannalla oman havainnoinnin kautta. Seurannalla saatiin tieto lajitteluun saapuvien erilaisten kuljetusyksiköiden määristä ja niiden sisältämistä tuotteista. Jokaisen kuljetusyksikön lähetysmäärälle on määritelty laskennallinen kerroin. Tämän avulla pystyttiin muodostamaan kertymäprofiili lähtevässä lajittelussa ja tuloksien perusteella analysoimaan tuotannon virtaukseen ja tasapainoisuuteen vaikuttavia tekijöitä.

Tuloksista voidaan havaita tiettyjä toistuvuuksia kertymän saapumisessa ja jakaantumisessa lähtölajittelussa. Virtaus ei ole tasaista, mikä näkyy epätasaisena työkuormana. Virtauksen tasapainottomuudesta aiheutuvat välivarastojen kasvut ja piikit työkuormassa rasittavat tuotannon tehokkuutta. Kehitysehdotuksissa on esitelty mahdollisia toimenpiteitä, joilla kertymää saataisiin virtautettua aikaisemmin lajittelukeskukseen kuljetuksia optimoimalla. Näin saataisiin tasattua työkuormaa laajemmalle aikavälille ja lisättyä tasapainoisuutta prosessiin.

Tallennettuna: