Haku

Myymälän esillepanojen vaikutus myyntiin

QR-koodi

Myymälän esillepanojen vaikutus myyntiin

Opinnäytetyön aiheena oli myymälän esillepanojen vaikutus myyntiin. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona erääseen kodin elektoniikkamyymälään. Toimeksiantaja toivoi yrityksen pysyvän opinnäytetyössä nimettömänä. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli selvittää, kuinka suuri vaikutus esillepanoilla todellisuudessa on myyntiin ja tavoitteena kehittää esillepanoja myyntiä kasvattavaan suuntaan. Aiheeseen liittyen opinnäytetyössä toteutettiin kaksi tutkimusta: esillepanotutkimus, jossa yhden tuotteen esillepanojen määrää lisättiin ja tutkittiin, onko tällä vaikutusta myyntiin sekä kyselytutkimus, jossa satunnaisilta ostavilta asiakkailta pyydettiin vastauksia muutamaan myymäläympäristöön liittyvään kysymykseen.

Esillepanotutkimuksessa myynti 9-kertaistui verrattuna aiempaan vastaavanlaiseen ajanjaksoon, jolloin tuotteen esillepanoa ei oltu mietitty niin tarkasti. Esillepanoja lisäämällä tuotetta myytiin selkeästi enemmän, pienemmälle asiakasmäärälle. Kyselytutkimukseen saatiin yhteensä 49 vastausta, joista 30 kappaletta oli miehiltä ja 19 kappaletta naisilta. Sen mukaan esimerkiksi 86% kaikista vastanneista sanoi kiinnittävänsä huomiota esillepanoihin.

Opinnäytetyö onnistui hyvin. Tutkimuksista saadut tulokset tukevat väitteitä, joiden mukaan myymäläympäristöllä on vaikutusta kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja tätä kautta suoraan myyntiin. Lisäksi kyselytutkimuksesta toimeksiantajayritys voi saada kehittämisideoita, sillä monet vastaajista antoivat myös samalla kirjallista palautetta.

Tallennettuna: