Haku

Avoin dialogisuus monikulttuurisen opetuksen tukena ammattikorkeakouluissa : Vuorovaikutukselliset opetusmenetelmät

QR-koodi

Avoin dialogisuus monikulttuurisen opetuksen tukena ammattikorkeakouluissa : Vuorovaikutukselliset opetusmenetelmät

Monikulttuurinen opetus ajankohtaisena aiheena kiinnostaa meitä ja päädyimme pohtimaan, minkälaisia vuorovaikutuksellisia menetelmiä voisi käyttää avoimen dialogisuuden lisäämiseksi monikulttuurisessa opetusympäristössä. Kehityshankkeen tarkoituksena oli tutkia monikulttuurista opetusta ammattikorkeakouluissa erilaisista näkökulmista ja samalla löytää sopivia opetusmenetelmiä. Kartoitimme erityisesti opettajan monikulttuurista kompetenssia, erilaisuutta, monimuotoisia tietokäsityksiä, monikulttuuristen ryhmien oppimista tukevia oppimiskäsityksiä ja motivoitumisperusteita. Näillä tekijöillä on merkitystä avoimen dialogin kehittämisessä eri kulttuuritaustan omaavien opiskelijoiden kanssa. Tutkimus toteutettiin teoreettisen tiedon pohjalta päätyen muutamiin tekemällä oppimisen menetelmiin, joita tekijät ovat käyttäneet omissa opetustilanteissa. Näitä vuorovaikutuksellisia menetelmiä voi hyvin soveltaa eri koulutusaloilla monikulttuurisissa oppimisympäristöissä. Kehityshanke voi toimia lähtökohtana empiirisille tutkimuksille, joita monikulttuurisesta opetuksesta ja kulttuurienvälisestä vuorovaikutuksesta ammattikorkeakouluissa kannattaisi tehdä jatkossa.

Tallennettuna: