Sökning

Hoidon tarpeen arvioinnin ohjeet Virtain terveyskeskukselle

QR-kod

Hoidon tarpeen arvioinnin ohjeet Virtain terveyskeskukselle

Tarkoituksena oli selvittää mitä tarkoittaa hoidon tarpeen arviointi, mitä hyötyä on hoidon tarpeen arvioinnin ohjeista, millaisia toimintamalleja on jo olemassa ja laatia sopivat ohjeet Virtain terveyskeskuksen poliklinikan hoitajille avuksi hoidon tarpeen arviointiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Hoidon tarpeen arvioinnin ohjeiden pohjana käytettiin Kangasalan ohjeita mutta täydennettiin myös HUS:n, Jämsän ja Länsi-Pohjan keskussairaalan ohjeilla sekä Sosiaali- ja terveysministeriön Yhtenäisillä päivystyshoidon perusteilla.

Hoitajat ovat kaivanneet kirjallista materiaalia työnsä tueksi ja tuloksena syntyi 74-sivuinen Hoidon tarpeen arvioinnin ohjeet -kansio hoitajien käyttöön Virtain terveyskeskuksen poliklinikalle. Ohjeet laitettiin myös sähköiseen muotoon. Potilasryhmittely tapahtui ABCD - ryhmiin. A - ryhmän hoito aloitetaan välittömästi, B - ryhmän saman päivän aikana, C - ryhmän viikon sisällä eli varataan lääkärin virka-ajalle vastaanottoaika viikon sisälle ja D - ryhmän hoito aloitetaan lääkärin ajanvarauksella.

Jatkossa olisi hyvä, jos selvitettäisiin kuinka ohjeet toimivat käytännössä ja toteutuuko hoidon saatavuus ohjeiden mukaan.

The objective of this thesis was to explain what the purpose of assessing a patient’s need for care is, what the benefit of assessment instructions is and what kind of policies already exist, and then to compile the instructions to Virrat Health Centre. The method of this thesis was functional. The instructions were primarily built by using the models of Kangasala Health Centre and Jokilaakso Regional Hospital, but also completed with the instructions of Hospital District of Helsinki and Uusimaa and Länsi-Pohja Central Hospital as well as the instructions given by Ministry of Social Affairs and Health.

Nurses need material that supports their work in prioritizing patients at Virrat Health Centre and this thesis resulted in creating instructions for assessing the need for care. The instructions are also found in the electronic form. The patients are categorized in ABCD categories. Category A means that the treatment starts immediately, in category B it starts in the same day and in category C within a week, while the process in category D starts by making an appointment to a doctor.

In the future it would be a good idea to figure out how the instructions work in practice and if the accessibility of care is implemented.

Sparad: