Haku

Hälystä musiikiksi : Näkökulmia Edgard Varèsen sävellykseen Ionisation

QR-koodi

Hälystä musiikiksi : Näkökulmia Edgard Varèsen sävellykseen Ionisation

Lyömäsoitinmusiikin historia länsimaisessa taidemusiikissa on lyhyt. Sen voi katsoa saaneen alkunsa 1920–30 -luvuilla syntyneistä radikaaleista sävellyksistä. Yksi vaikuttavimmista lyömäsoitinsävellyksistä on Edgard Varèsen Ionisation kolmelletoista lyömäsoittajalle vuodelta 1931. Tämän opinnäytetyöni aiheena on Ionisationin analyysi lyömäsoittajan näkökulmasta. Sitä edeltää lyhyt lyömäsoitinmusiikin historiikki ja katsaus Edgard Varèsen elinkaareen Ionisation -sävellykseen asti.

Ionisation-sävellyksen olen valinnut opinnäytetyöni aiheeksi sen historiallisen merkittävyyden ja taiteellisten ansioiden takia. Varèsen työ niin säveltäjänä kuin organisaattorina oli merkittävässä roolissa 1900-luvun modernismin ja ennenkaikkea lyömäsoitinmusiikin kehityksessä ja esillepääsyssä. Varèsen musiikki ja erityisesti Ionisation -sävellys olivat ja ovat edelleen esikuvana ja inspiraation lähteenä monille säveltäjille.

Koska hälymusiikkiin ei voi suoraan soveltaa perinteisiä harmoniaan pohjautuvia analyysimetodeja, pohjautuu tässä työssä käytetty analyysi rytmien ja sointivärien havainnointiin. Käytän analyysini pohjana myös kolmen merkittävän taiteilijan, Nicolas Slonimskyn, Chou Wen-chungin ja Steven Schickin Ionisation -teoksesta laatimia analyysejä.

Tallennettuna: