Haku

Markkinoinnilla menestykseen urheiluorganisaatiossa : Case: BC Nokia Näädät Oy

QR-koodi

Markkinoinnilla menestykseen urheiluorganisaatiossa : Case: BC Nokia Näädät Oy

Urheilulla on aina ollut ihmisiä yhdistävä ja liikuttava voima. Viihteellistymisen seurauksena urheilusta on tullut kauppatavaraa. Urheilutuotteen markkina-arvon mittarina pidetään sen suosiota ja menestystä, oli sitten kyse kokonaisesta lajista tai yksittäisestä urheiluorganisaatiosta. Mitä suurempaa suosio on, sitä suuremmat taloudelliset resurssit se myös mahdollistaa. Kokonaisvaltainen markkinointiajattelu on elinehto kilpailussa yhä kiristyvillä markkinoilla ihmisten vapaa-ajasta ja rahavirroista. Erityisesti huippu-urheilun taloudellinen kannattavuus pystytään takaamaan vain ammattimaisella liiketoiminnan toteutuksella, johon kokonaisvaltaisen markkinointiajattelun ymmärtäminen koko organisaatiossa kuuluu olennaisesti. Markkinoinnilla toteutetaan organisaation ulospäin näkyvintä toimintaa ja näiden toimintojen laiminlyönnillä on kauaskantoisia negatiivia vaikutuksia. Urheilumarkkinoinnissa pätevät samat lainalaisuudet kuin muidenkin toimialojen markkinoinnissa, mutta urheilun elämyksellisyys ja arvaamattomuus antavat merkittävän edun kilpailussa kuluttajien ja yritysten rahavirroista sekä tarpeiden tyydyttämisestä.

Opinnäytetyön toimeksiantaja on suomalaisessa koripalloilussa vaikuttavan urheiluseuran, BC Nokian, edustusjoukkueen taustayhtiö BC Nokia Näädät Oy. Tässä työssä toteutettiin markkinointianalyysi seuran organisaatiosta ja nykytilasta sekä selvitettiin vaadittavia toimenpiteitä mahdollisen pääsarjaan nousun edellytyksistä. Teoriaosuus koostuu markkinoinnin roolista organisaatiossa, jota tarkastellaan erityisesti urheiluorganisaation näkökulmasta. Työn toiminnallinen osuus kerää yhteen näkemyksiä markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä urheiluorganisaatiossa, joka on jaoteltu sponsorointiyhteistyön, markkinointiviestinnän kanavien ja ottelutapahtumaan liittyvän markkinoinnin kokonaisuuksiin.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle valmiuksia kokonaisvaltaisen markkinointiajattelun ymmärtämiseksi sekä ammattimaiseen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Työn tuloksena saatiin myös luotua kehitysehdotuksia erilaisista markkinoinnin toimenpiteistä, joita toimeksiantajan on mahdollista toteuttaa. Näitä oppeja voidaan soveltaa laajemminkin erityisesti joukkuelajien markkinoinnissa suomalaisessa urheilukentässä. Johtopäätökset painottavat markkinointiosaamisen tärkeyttä ja riittäviin resursseihin panostamista markkinoinnissa menestyksekkään liiketoiminnan toteuttamiseksi. Osa tässä työssä esitellystä aineistosta on luottamuksellista, ja tämän vuoksi merkitty salaiseksi.

Tallennettuna: