Haku

Luonnonkosmetiikka-alan verkkokaupan vienti Ruotsin markkinoille : case yritys

QR-koodi

Luonnonkosmetiikka-alan verkkokaupan vienti Ruotsin markkinoille : case yritys

Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee erityisesti luonteiskosmetiikka-alan verkkokaupan vientiä Ruotsin markkinoille, sivuten myös muiden alojen vastaavaa tilannetta. Työn tavoitteena on antaa luotettavaa ja ajankohtaista tietoa verkkokaupan kansainvälistymisestä sekä realistinen kansainvälistymisstrategia luonnonkosmetiikka-alalla toimivalle toimeksiantajayritykselle.

Teoriaa on käsitelty laajalti kansainvälistymisestä, viennistä ja sen suunnittelusta, sekä erilaisista strategioista, joiden avulla voidaan luoda käytännönläheinen kansainväistymisstrategia vientitoimintaa varten. Viennin kohdemaaksi valittiin Ruotsi ja tästä syystä selvitystyö sisältää teoriaa Ruotsin luonnonkosmetiikka-markkinoista, kilpailusta sekä sähköisestä kaupasta. Tärkein ja kuvaavin tutkimuskysymys on miten yritys voi päästä edullisesti, mutta tehokkaasti Ruotsin markkinoille.

Ruotsin markkinatilannetta on analysoitu muun muassa PESTLE-analyysiä käyttäen. Empiirisen osan apuna on käytetty SWOT-analyysiä, jonka avulla voidaan tarkastella toimeksiantajayrityksen näkymiä kohdemaan markkinoilla. Teoriaa on hankittu lukuisista yrittäjyyteen, kansainvälisyyteen, luonnonkosmetiikkaan sekä teknologiaan liittyvistä lähteistä.

Empiirisessä osassa luodaan kansainvälistymisstrategia toimeksiantajayritykselle, sekä analysoidaan yrityksen mahdollisuuksia päästä kohdemarkkinoille. Positiivisina aspekteina on nähty muun muassa sopiva asiakaskunta, markkinoiden tila sekä luontaistuotteiden trendi Ruotsissa. Myös toimeksiantajayrityksen lähtökohdat ovat suotuisat, koska heillä on motivaatio ja osaaminen lähteä uusille markkinoille. Etuna yritykselle on uusi ja moderni verkkokauppa ja sen laaja valikoima sertifioituja tuotteita. Negatiivisina aspekteina nähdään muun muassa resurssien puute, kasvava kilpailu sekä ulkomaisen verkkokaupan haasteet uudessa maassa.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa muun muassa pk-yritysten kansainvälistymisessä, luonnonkosmetiikka-alan yritysten kansainvälistymisessä, verkkokaupan viennin suunnittelussa, sekä tilanteissa joissa verkkokaupan vientikohdemaana on Ruotsi. Tietoa on kuitenkin päivitettävä jo muutamassa vuodessa, sillä luonnonkosmetiikka-ala, sekä teknologia muuttuu nopeasti.

Tallennettuna: