Sökning

HyMy-ryhmän merkitys ryhmän asiakkaille : vertaistukea psykososiaalisista haasteista kokeville ikäihmisille

QR-kod

HyMy-ryhmän merkitys ryhmän asiakkaille : vertaistukea psykososiaalisista haasteista kokeville ikäihmisille

Kvalitatiivisessa tutkimuksessamme selvitämme, mitä HyMy-ryhmän toiminta merkitsee ryhmän asiakkaille. Järjestimme HyMy-ryhmälle toiminnallisen jakson ohjaamalla viisi toimintakertaa ryhmän asiakkaille. Käytimme tutkimuksen tiedonhankintamenetelmänä informoitua kyselyä. Tulosten luotettavuuden lisäämiseksi hyödynsimme myös seuraavia ryhmämenetelmiä: toiminnallisia menetelmiä, toiminnan havainnointia ja kyselymenetelmistä avointa haastattelua ja puolistrukturoitua haastattelua, eli teemahaastattelua. Haastattelimme HyMy-ryhmän vapaaehtoistyöntekijöitä, sekä kotikunnaan projektikoordinaattori Helena Norokalliota. Havainnoimme asiakkaiden toimintaa jokaisella ohjaamallamme toimintakerralla, sekä laadimme jokaisen toimintakerran loppuun avoimen kyselyn. Viimeiselle ohjauskerralle laadimme laajemman kyselylomakkeen, jota hyödyntäen selvitimme, mitä merkitystä HyMy-ryhmästä ja sen toiminnasta on ryhmän asiakkaille.

HyMy-ryhmä on osana Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry, Kotikunnaan Kunto-hanketta. Kunto-hanke pitää sisällään kaksi osahanketta, Turussa toimiva Varjosta Valoon, sekä Laitilassa toimiva Tasapainoinen Laitila. Tutkimuksemme selvitys kohdistuu Varjosta Valoon alla toimivaan HyMy-ryhmään. HyMy-ryhmä kokoontuu joka keskiviikko kaksi tuntia kerrallaan ja ryhmässä on kuusi ikääntynyttä asiakasta, joita yhdistää jokin psykososiaalinen haaste, usein masennus tai yksinäisyys. Kaikki ryhmäläiset ovat 66–79 –vuotiaita naisia ja ryhmää ohjaa kaksi vapaaehtoistyöntekijää. Ryhmän tavoitteena on saada asiakkaat pois kotoa muiden pariin, tarjota mahdollisuus vertaistukeen ja tuottaa iloa elämään erilaisilla ohjelmilla ja keskusteluilla.

HyMy-ryhmän olemassaolo on erittäin tärkeää HyMy-ryhmän asiakkaille. Asiakkaat ovat saaneet HyMy-ryhmästä uusia ystäviä ja positiivisia kokemuksia, sekä kokevat ryhmän luotettavaksi ympäristöksi jakaa myös omia henkilökohtaisia tuntemuksia. HyMy-ryhmän toiminta on asiakkaille mielekästä, mutta uusille ideoille ollaan avoimia.

The purpose of the qualitative research is to find out what are the importance of HyMy-group activities for the customers, by implement a functional period as guiding five activity times for the customers. In our thesis we used as an information acquisition an information enquiry. In order to increase the reliability of the results, we also utilized the following group methods: functional methods, activity observation and questionnaires for open interviews and semi-structured interviews, as a theme interviews. We interviewed the HyMy group volunteer workers, and project coordinator Helena Norokallio. We to HyMy-group, by directing five activity times. At the same time, we observed the customers and at the end of each activity asked open questions about the session. After the final activity session we gave customers a more detailed questionnaire, which served as a summary. Our intention is to explore what the group activities mean for HyMy-group´s customers.

HyMy-group is part of the Turku Lähimmäispalveluyhdistys Association, Kotikunnas Kunto-Project. Kunto- Project includes two subprojects, Varjosta Valoon in Turku and Tasapainoinen Laitila in Laitila. The research part of the Bachelor's Thesis focuses on HyMy-group, which is administrated under Varjosta Valoon Turku subproject. HyMy-group meets every Wednesday, two hours at a time. The group has six elderly participants, who have some psychosocial challenges in common, most often depression. All the customers are 66-79 years old women, and the group is led by two volunteers. The group´s target is to encourage customers to go outside of their home to meet other people, to provide an opportunity for peer support and to bring joy to customers’ lives with different programs and discussions.

The existence of a HyMy-group is vital for its customers. They have received new friends and positive experiences from the HyMy-group and they find the group a trusted environment for sharing personal feelings. The HyMy-group's activities are meaningful to customers, but new ideas are always welcome.

Sparad: