Haku

Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen : case: Yritys X

QR-koodi

Sisäinen viestintä ja sen kehittäminen : case: Yritys X

Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona kiinteistöpalvelualan yritykselle. Tavoitteena oli selvittää sisäisen viestinnän nykytila, ts. mitä viestinnän välineitä yrityksessä käytetään sekä kerätä henkilöstön mielipiteitä ja kokemuksia sisäiseen viestintään liittyen. Viestintätutkimuksen pohjalta annetaan kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän parantamiseksi. Toimeksiantoyrityksessä ei oltu aikaisemmin tutkittu sisäisen viestinnän kehittämismahdollisuuksia.

Sisäinen viestintä nähdään yhtenä yrityksen menestystekijänä. Se on työyhteisön sisällä tapahtuvaa vuorovaikutusta, tiedonkulkua sekä kokemusten jakamista. Informaation vaihdon lisäksi, sisäinen viestintä on yhtenäisyyden ja kulttuurin luomista. Aikoinaan sisäinen viestintä kulki pitkälti johdolta työntekijöille, mutta nykyään asia on kääntymässä toisin päin. Työntekijöistä on tullut entistä aktiivisempia tiedon etsijöitä, jotka vaativat johdolta enemmän informaatiota esimerkiksi yrityksen taloudellisesta tilasta.

Monet nostavat kuuntelemisen viestinnän tärkeimmäksi osaksi yli puhumisen. Usein viestintään liittyvät ongelmat ovatkin ennemmin huonon kuuntelemisen kuin huonon puhumisen seurausta. Kuuntelemisesta tärkeän tekee etenkin se, että kun henkilöä kuunnellaan, hän kokee arvostetuksi tulemisen tunnetta ja tuntee myös voivansa vaikuttaa. Näin henkilö on motivoituneempi ja sitoutuneempi työhönsä.

Sisäisen viestinnän tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti eli määrällistä tutkimusmenetelmää soveltaen. Tiedonkeruu välineenä käytettiin kyselylomaketta. Kysely sisälsi 26 kysymystä, joista osa oli strukturoituja ja osa avoimia. Kysely jaettiin kaikille yrityksessä työskenteleville, koska haluttiin saada laaja kuva sisäisen viestinnän nykytilanteesta ja käytetyistä viestinnän välineistä. 250 henkilöstä 65 vastasi kyselyyn.

Tallennettuna: