Haku

Rewarding players with audiovisual cues : giving feedback through visual effects

QR-koodi

Rewarding players with audiovisual cues : giving feedback through visual effects

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miksi audiovisuaalisen palautteen antaminen on tärkeää pelaajaa palkittaessa ja ohjattaessa. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia visuaalisen palautteen keinoja graafikolla on reaaliaikaisia tehosteita käyttäessä. Lopuksi tarkastellaan, miten näitä tehosteita on käytetty omassa pelituotannossa. Tämä on tehty tutkimalla muiden kehittäjien ja artistien julkaisemia pelejä, artikkeleita ja esityksiä.

Monet pelinkehittäjät ovat alkaneet käyttämään sanaa ”juice”. Tällä tarkoitetaan välitöntä, jatkuvaa ja runsasta palautteen antamista pelaajan reaaliaikaisista interaktioista. Opinnäytetyö pyrkii keskittymään pelaajalle annettavaan visuaaliseen palautteeseen: palkintoon ja nautintoon. Työn tarkoituksena on saada syvällisempi ymmärrys peleihin lisättävien visuaalisten tehosteiden tavoitteista ja tekijän kannalta tärkeimmistä osaamisalueista.

Erilaisia tehosteita ja muuta työn aikana tutkittua materiaalia on hyödynnetty Moomin: Match and Explore -peliin tehtyihin visuaalisiin tehosteisiin. Android- ja iOS-mobiililaitteille julkaistussa pelissä on tarjottu anteliaasti peliin sopivia visuaalisia tehosteita, joiden avulla on haluttu parantaa pelikokemusta, -tuntumaa ja -nautintoa.

Tallennettuna: