Ohcu

Käytännön harjoittelun toteuttaminen moduuliharjoitteluna kirurgisella vuodeosastolla : ohjaajien ja opiskelijoiden kokemuksia

QR-koda

Käytännön harjoittelun toteuttaminen moduuliharjoitteluna kirurgisella vuodeosastolla : ohjaajien ja opiskelijoiden kokemuksia

Moduuliharjoittelu tulee olemaan kiinteä osa tulevaisuuden opiskelijaohjausta. Moduuliharjoittelussa opiskelijat työskentelevät yhteistyössä lähiohjaajien kanssa ennalta määrätyissä potilashuoneissa. Tyksin Tekonivelkirurgialla moduuliharjoittelu toteutettiin pilottina syksyllä 2018, viikkoina 41-45. Moduuliharjoitteluun osallistui viisi sairaanhoidonopiskelijaa Turun ammattikorkeakoulusta ja heillä oli neljä lähiohjaajaa.

Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää moduuliharjoittelun toimivuus tekonivelosastolla. Kehittämisprojektin tavoite oli kaksijakoinen. Ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää ohjaajien (n=4) kokemuksia moduuliharjoittelusta ja sen toimivuudesta. Toisena tavoitteena oli selvittää opiskelijoilta (n=5) moduuliharjoittelun toimivuus oppimismuotona. Lisäksi haluttiin saada selville sekä opiskelijoiden kokemuksia moduuliharjoittelusta että opiskelijoiden saaman ohjauksen laatu.

Ohjaajilta aineisto kerättiin teemahaastatteluna, jonka teemat tulivat esille aikaisemmin tehdystä kirjallisuushausta. Opiskelijoilta aineisto kerättiin kyselylomakkeella.

Tulokset osoittivat, että sekä ohjaajat että opiskelijat kokivat moduuliharjoittelun erinomaisena oppimisen muotona verrattuna tavalliseen harjoittelumuotoon. Opiskelijat kokivat oppineensa enemmän. Mielipiteissä ei juurikaan ollut eroavaisuuksia.

Moduuliharjoittelu koettiin onnistuneeksi pilotiksi osastolla niin ohjaajien kuin opiskelijoiden mielestä. Moduuliharjoittelu toteutetaan uudestaan Tekonivelkirurgian osastolle kevään 2019 aikana.

Module practice will be essentially part of future student counselling. In module practice students work in collaboration with their mentors in predefined patient rooms. In Tyks at the Prosthesis ward module practice was executed as a pilot, in fall 2018 in weeks 41-45. Five nursing students took part in module practice from Turku University of Applied sciences and they had four mentors.

The purpose of this study was to find out how module practice works in prosthesis ward. Aim was two-parted. The first aim was to find out from the mentors (n=4) experiences from module practice and from its function. The second aim was to find out from the students (n=5) how module practice works as a learning method. And also the study aim was to show what kind of counselling the students were given from the mentors.

Theme interview was conducted for the mentors and the themes was defined from previously made literature research. For students a questionnaire was conducted.

The results showed that both the mentors and the students experienced module practice as a excellent learning method than the regular clinical practice. Students experienced that they learned more. There were no differences in opinions.

Module practice was experienced as a successful pilot. Module practice will be executed again in spring 2019 at the Prosthesis ward.

Furkejuvvon: