Sökning

Musiikki ja dramaturgia : sävellystyö nukketeatteriesitykseen Kuningatar K

QR-kod

Musiikki ja dramaturgia : sävellystyö nukketeatteriesitykseen Kuningatar K

Opinnäytetyökseni sävelsin musiikin nukketeatteriesitykseen Kuningatar K, jonka ohjasi Maija Linturi. Esitin musiikin itse joka esityksessä selloa käyttäen. Työryhmään kuului lisäksi neljä nukettajaa, lavastaja ja valosuunnittelija. Kirjallisessa osiossa perehdyn omien kokemuksieni kautta analysoimaan yhteistyötä nukketeatterin kanssa, jossa musiikin ensisijainen tehtävä on palvella teoksen kokonaisuutta.Pohdin tätä musiikin ja draaman yhteistyötä monelta kannalta. Käyn ensin läpi kokonaisuutta koskevia asioita, jopa niinkin käytännöllisiä kuin kommunikointia työryhmän kanssa. Tällaisten asioiden on oltava kohdallaan ennen kuin voidaan rakentaa isossa ryhmässä aikaan eheää taiteellista kokonaisuutta. Tärkeää on myös tuntea kanssataiteilijoiden ilmaisumuodot, ymmärtää yhteinen päämäärä ja tavoittaa mielikuva kokonaisuudesta. Myöhemmissä luvuissa keskityn musiikin rooliin suhteessa kokonaisuuteen. Pyrin erittelemään erilaisia musiikin keinoja tilojen ja tunnelmien luomiseksi. Tavoitteena on löytää parhaat musiikilliset keinot tukemaan uutta luovan teoksen kokonaisuutta.

I composed music for puppet theatre performance Kuningatar K, that was directed by Maija Linturi. I played the music myself with cello in every performance. In the work group there were four persons playing the puppets, a set designer and a light designer. In the literary work I analyze the cooperation with puppet theatre by using my own experiences from the point of view that the aim of the music is to support the wholeness of the piece of art. I handle this cooperation between music and drama in a various ways. First I write about practical issues, as communiction, that are affecting the whole workgroup. This kind of issues are essential and worth of thinking when building a piece of art that includes people from different fields of art. Otherwise it would be really difficult to achieve an integrated entity. It’s important to understand eachothers artistical expression, find a common target and evoke a vision of the entity. In the later chapters I focus on discussing on the role of music. I analyze opportunities to create different spaces and atmospheres with the music. The aim is to fine the best possible means to support the creative performance with music.

Sparad: