Haku

Aluetyöntekijöiden työn kehittäminen ja tukeminen Lihastautiliitossa : asiakasyhteydenpitoseuranta työvälineenä

QR-koodi

Aluetyöntekijöiden työn kehittäminen ja tukeminen Lihastautiliitossa : asiakasyhteydenpitoseuranta työvälineenä

Hankkeen kehitystavoitteena oli valtakunnallisen vammaisjärjestön Lihastautiliitto ry:n aluetyön työprosessien jäsentämisen sekä kehittämisen avulla edistää yhteistoiminnallisemman ja toiminnaltaan laadukkaamman organisaation muodostumista. Aluetyön työprosesseista keskityttiin erityisesti puhelimitse ja sähköpostitse toteutettuun asiakasneuvontatyöhön ja sen sisältöön. Tarkoituksena oli liiton vision mukaisesti samalla vahvistaa aluetyöntekijöiden, aluesihteerien työyhteisöllistä asiantuntijuusidentiteettiä. Hankkeen vuoden 2009 seurantajakson aikana kehitystavoitetta lähestyttiin laadittujen välittömien tavoitteiden mukaisesti avaintulokset eli tuotokset toteuttamalla.

Neurologisesti vammaisten tukemiseen erikoistuneen Lihastautiliiton organisaatio (31.12.2009 yhteensä 22 kokoaikaista työntekijää) ja erityisesti sen aluesihteerit (5 henkilöä) muodostivat hankkeen operatiivisen toimintakentän, jossa hankevastaava työskenteli vuoden 2009 seurantajakson tiiviissä yhteistyössä. Lihastautia sairastavien oikeuksienvalvonnan vaikuttavuuden lisäämiseen sekä alueellisiin epäkohtiin reagoimisen tehostamiseen pyrittiin asiakasyhteydenpitoseurantaa kehittämällä. Seurantajakson asiakasyhteydenottoja oli yhteensä 925. Asiakkaina oli sekä lihastautia sairastavia henkilöitä, heidän omaisiaan, alalla työskenteleviä henkilöitä että oppilaitoksia ym. Raportissa on yleinen erilliskoonti tuloksista.

Opinnäytetyöraportissa pohditaan lyhyesti sosiaali- ja terveydenhuollon järjestöjen oikeuksienvalvontaa sekä vaikuttamistoimintaa niin historiallisen perustan, nykypäivän vaikuttamisen eri ulottuvuuksien ja muotojen kuin taustalla vaikuttavan yhteiskunnallisen rahoituksen merkityksen kautta. Erityisesti raportissa tuodaan esiin järjestöjen aluetyöntekijöiden näkökulmaa työhönsä sekä siihen liittyviin haasteisiin. Kehittämishankkeen työyhteisön tarkastelussa lähestymistapana oli kehittävä työntutkimus, mikä on toiminnan teorian eräs muoto ja sovellus. Sen toimintajär-jestelmän rakennemallin mukaisesti pohdittiin mm. aluesihteerityön asiakasyhteydenpitoseurantatyövälineen ja -toimintamallin soveltamisessa ilmenneitä kehittämishaasteita eli kehittävän työntutkimuksen mukaisesti ristiriidan eri asteita.

Hanke osoitti, että asiantuntijuuden tukeminen ja yhteisen tiedon vuorovaikutteinen jakaminen toimii sekä työyhteisöllisyyden vahvistajana että asiakastyön kehittäjänä. Asiantuntijaorganisaation kehittäminen edellyttää koko prosessin ajan avointa ja kriittistäkin dialogia niin hankkeen vetäjän, osallistujien kuin organisaation johdon kesken. Tällöin kehittämistyö itsessään toimii hankkeeseen sitouttajana ja asiasisältö rakentuu yhteistyön seurauksena.

Tallennettuna: