Haku

Suorajakelun myynnin kehittäminen

QR-koodi

Suorajakelun myynnin kehittäminen

Myynti on yrityksen menestyksen kannalta äärimmäisen tärkeää. Se mahdollistaa yrityksen toiminnan, ja parhaimmillaan se antaa yritykselle mahdollisuuden laajentua ja kehittää omaa toimintaansa edelleen. Tämän opinnäytetyön aiheena oli suorajakelun myynnin kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa myynnin mahdolliset esteet ja kehittää ratkaisumalli, jonka avulla suorajakelun myyntiä pystytään kehittämään toimeksiantajalla. Teoriaosuudessa perehdyttiin myyntiin, myynnissä tapahtuneisiin muutoksiin, nykypäivän myyjän kohtaamiin vaatimuksiin ja myynnin johtamiseen sekä tavoiteasetannan, että seurannan näkökulmasta. Teoriaosuudessa selvitettiin lisäksi asiakaskokemuksen ja asiakaslähtöisen toiminnan merkityksellisyyttä nykypäivän yrityksissä, sekä näiden eroavaisuuksia. Empiirinen osio vastaa opinnäytetyön tavoitteisiin ja siinä esitetään ratkaisumalli myynnin kehittämiselle. Tiedonkeruu suoritettiin haastatteluin ja kyselyin. Kysely lähetettiin 66 myyjälle ja heistä 24 vastasi kyselyyn. Kyselyn kohderyhmänä olivat toimeksiantajayrityksen myyjät. Lopputuloksena syntynyt ratkaisumalli koostuu neljästä kohdasta, jotka johdettiin kyselyn sekä teoriaosuuden pohjalta. Ratkaisumallin keskeisimmät kohdat ovat myyjien kouluttaminen sekä selkeiden hinnoittelumallien luomiset, joiden avulla myyjät pystyvät toimimaan asiakkaiden keskuudessa aiempaa paremmin. Kyselystä saadut tulokset auttavat toimeksiantajayritystä keskittämään resurssit oikeisiin asioihin suorajakelun myynnin kehittämisessä. Ratkaisumalli mahdollistaa aiempaan tehokkaammaan myyjän toiminnan, koska tietoisuuden kasvaessa myyjät osaavat hoitaa suorajakelun myynnin prosessin alusta-, loppuun saakka itse. Ratkaisumalli on tarkoitus ottaa käyttöön kesän ja alkusyksyn 2021 aikana.

Tallennettuna: