Ohcu

Hoitajien kokemuksia perhekeskeisyydestä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä

QR-koda

Hoitajien kokemuksia perhekeskeisyydestä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää hoitajien kokemuksia perhekeskeisyydestä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla neljää (4) hoitajaa eräällä lastenpsykiatrisella osastolla ja kahta (2) hoitajaa eräällä lastenpsykiatrisella poliklinikalla. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja tutkimustulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa hoitajien kokemuksista perhekeskeisyydestä lastenpsykiatrisessa hoitotyössä. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi tuottaa tietoa siitä, miten perhekeskeistä hoitotyötä voidaan kehittää. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu perheestä, perhekeskeisyydestä ja lastenpsykiatrisesta hoitotyöstä. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella perhe on olennainen osa lastenpsykiatrista hoitotyötä. Perheen merkitys koetaan vahvana niin lapsen, perheen kuin hoitotyön näkökulmasta. Lasten psykiatrinen hoitotyö on tutkimuksen mukaan usein koko perheen hoitamista. Monissa tapauksissa psyykkiset ongelmat koskettavat hoidossa olevan lapsen lisäksi myös muita perheenjäseniä. Yhden perheenjäsenen psyykkinen sairastuminen kuormittaa koko perheen arkea ja vaikuttaa perheen sisäisiin vuorovaikutussuhteisiin haittaavasti. Tutkimuksen tuloksissa korostuu perhekeskeisen hoitotyön merkitys lapsen turvallisuudentunteen vahvistumisena sekä koko perheen vastuuna vallitsevasta tilanteesta. Perhekeskeisessä hoitotyössä korostuu perheen ja hoitohenkilökunnan välinen yhteistyö- ja luottamussuhde. Tulosten mukaan perhekeskeisen hoitotyön toteuttamisesta hankaloittavia tekijöitä ovat perheen sisäiset tekijät, kuten vanhemman negatiivinen suhtautuminen hoitoon sekä hoitotyön näkökulmasta resurssipula, kuten riittävän ajan ja työvoiman puute. Tämän tutkimuksen mukaan hoitohenkilökunta kokee perhekeskeisen hoitotyön kehittämisen tärkeäksi. Kuten perhekeskeisen hoitotyön toteuttamisessa myös perhekeskeisen hoitotyön kehittämisessä avainasemassa on perheiden kuuntelu.

The purpose of this research was to describe the experiences of nurses on family-oriented nursing in pediatric psychiatric nursing. This research has been accomplished by interviewing four (4) nurses at certain children`s psychiatric unit and two (2) nurses at certain pediatric psychiatric out-patients. This research was con-ducted using a qualitative research method. The material was analyzed using a content analysis method. The first aim of this research is to increase information about experiences of nurses on family-oriented nursing in pediatric psychiatric nursing. The second aim of this research is to get more information about how family-oriented nursing can be developed in pediatric psychiatric nursing. The theoretical bases of this research consist of family, family-oriented nursing and pediatric psychiatric nursing.

According to the results of this research family is the relevant part of pediatric psychiatric nursing. The meaning of family is experienced important by child, family and nursing signification. In the results of this research, pediatric psychiatric nursing is often whole family nursing. In many case, psychiatric problems affect as well other family members. When a family member suffer from mental illness it has a negative influence on whole family life and interaction between the family members.

The results of this research highlight the signification of family-oriented nursing as strengthening child feeling of safety and whole family responsibility in situation. In family-oriented nursing is emphasized collaboration and trust relation between family and nursing people. According this research challenges in family-oriented nursing are facts that result from family, like parents negatively attitude and from nursing perspective lack of resource, like time and labour.

According to the results of this research nurses experience development of pediatric psychiatric nursing very important. As in pediatric psychiatric nursing also in development the point is in family listening.

Furkejuvvon: