Haku

Tradenomstuderandes attityder till fackföreningar : Case Tradenomiliitto, TRAL ry

QR-koodi

Tradenomstuderandes attityder till fackföreningar : Case Tradenomiliitto, TRAL ry

Lärdomsprovet görs på uppdrag av Tradenomiliitto TRAL ry. Syftet med detta lärdomsprov är att kartlägga tradenomstuderandes attityder till Tradenomförbundet, samt undersöka vad de har för kännedom, fördomar och kunskaper om Tradenomförbundet enligt uppdragsgivarens önskemål. I den teoretiska delen behandlas begreppen konsumentbehov, förväntningar, image och kundens beteende, samt hur deras attityder, fördomar och behov påverkar det slutgiltiga köpbeslutet. Den empiriska delen består av fyra stycken gruppintervjuer. Totalt deltog 24 studeranden från fyra olika klasser inom utbildningsprogramet för företagekonomi. Två grupper har jag intervjuat på svenska och två på finska. Syftet med intervjuerna är att få veta studerandes kännedom och attityder till Tradenomförbundet.
Av resultaten kan vi konstatera att det finns mera kännedom om Tradenomförbundet i de finskspråkiga intervjugrupperna än i de svenskspråkiga intervjugrupperna. Många av studerandena anser att deras kännedom om fackföreningar är väldigt knapp. Men de anser att de ger viktiga tjänster åt arbetaren och är därför relevanta i arbetslivet.

The thesis was made as a case study for the trade union Tradenomiliitto TRAL ry. The purpose of the thesis is to learn about business students' attitudes towards the trade union Tradenomiliitto TRAL ry, and also examine what their knowledge, prejudices and first imaginings of TRAL is, according to the client´s wishes. Concepts as consumer needs, expectations, image and consumer behavior are considered and discussed in the theoretical part of the thesis but also how the concepts influence the final purchase decision. The empirical part will be made through a qualitative approach. Totally 24 students from four different classes in business education program, in both Swedish and Finnish, took part in the interviews. From the results of the interviews we can conclude that there is more awareness of Tradenomiliitto in the Finnish speaking interview groups than in the Swedish speaking interview groups. Many of the students believe that their knowledge about trade unions is not that good. But they also believe that the trade unions provide essential services to the workers and it therefore relevant in the working life.

Tallennettuna: