Haku

Kohti tulevaisuuden osaamisia. Koulutuksen ja työelämän välinen yhteistyö tulevaisuuden osaamisen kehittäjänä

QR-koodi
Finna-arvio

Kohti tulevaisuuden osaamisia. Koulutuksen ja työelämän välinen yhteistyö tulevaisuuden osaamisen kehittäjänä

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) yhtenä strategisena kärkenä on tulevaisuuslähtöinen oppiminen. Tällä tarkoitetaan ajasta ja paikasta riippumatonta opetusta ja tutkimusta, tulevaisuuden ammattien vaatiman osaamisen kehittämistä sekä opiskelijakeskeistä toimintaa (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. Strategia 2018–2030). Tämän julkaisun tarkoituksena on esimerkkien avulla konkretisoida, miten tulevaisuuslähtöinen oppiminen näkyy Xamkin opetuksen suunnittelussa, opetuksen toteutuksessa ja henkilöstön osaamisen kehittämisessä.

Julkaisu rakentuu kolmen teeman ympärille. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan opetussuunnitelmien kehittämistyötä tulevaisuuslähtöisen oppimisen mahdollistajana. Opetuksen kehityspäällikkö Sini Taimela kuvaa artikkelissaan Xamkin opetussuunnitelmauudistuksen keskeisiä painopisteitä ja prosessia. Prosessin keskeisinä teemoina olivat synergiaetujen hyödyntäminen eri koulutusten välillä, yhteistyö ja opiskelijakeskeisyys. Opetuksen hallintojohtaja Eeva Kuoppala tarkastelee artikkelissaan ylempien ammattikorkeakoulututkintojen (Master School) opetussuunnitelmien uudistusprosessia. Xamkin ylemmissä ammattikorkeakoulututkinnoissa keskeistä on hyödyntää moniammatillisuutta osana opintoja, vahvan alakohtaisen osaamisen lisäksi. Koulutusjohtaja Seija Aalto siirtää artikkelissaan opetussuunnitelmakeskustelun kaikille koulutuksille yhteisten opintojen suunnitteluun. Yliopettaja Niina Eklöf jatkaa tematiikkaa kuvaamalla artikkelissaan terveysalan koulutusten opetussuunnitelmatyötä erityisesti koulutusten välisen synergian näkökulmasta.

Julkaisun toisena teemana on työelämän ja Xamkin välinen yhteistyö ja siinä tapahtuva oppiminen. Yliopettaja Juha Korpijärven artikkeli sijoittuu tekniikan alalle, ja siinä tarkastellaan opettajien työelämäjaksoa osaamisen vahvistajana. Lehtori Vesa Kankkusen artikkelissa esitellään myös tekniikan alaan liittyvä oppimisprojekti, jossa oppijoina olivat sekä opiskelijat että opettaja. Lehtori Pia Jääskeläinen tuo artikkelissaan keskusteluun liiketalouden näkökulmaa ja kuvaa kokemuksiaan työelämäjaksosta pankkimaailmassa.

Toinen osa päättyy työelämän näkökulmaan. Niina Ihalainen Suur-Savon Osuuspankista ja Pia Jääskeläinen Xamkista tarkastelevat kirjoituksessaan työelämän ja koulutuksen välisen yhteistyön keskeisiä elementtejä.

Konkreettisten työelämäesimerkkien kautta julkaisussa siirrytään korkeakoulutuksen tulevaisuuden näkymiin. Projektipäällikkö Yrjö Myllylä pureutuu artikkelissaan tulevaisuuden ennakoinnin tematiikkaan ja esittelee, miten Etiäinen-hankkeessa tätä toteutetaan. Jatkuvan oppimisen johtaja Pia-Mariana Toukkari pureutuu artikkelissaan jatkuvan oppimisen tematiikkaan työelämän vaatiman osaamisen varmistajana. Lopuksi kehitysjohtaja Mikko Lampi ja projektipäällikkö Piia-Elina Ikonen avaavat mahdollisuuksia, joita tekoäly tarjoaa koulutukselle ja erityisesti ohjaukselle.

Julkaisun artikkelit tuovat esille ammattikorkeakoulutuksen moninaisen kentän. Tulevaisuuden osaamisen tuottaminen ja sen jatkuva päivittäminen vaativat eri alojen ja ammattikuntien tiivistä yhteistyötä. Ainoastaan yhteistyön kautta pystytään varmistamaan sekä opiskelijoiden, henkilöstön että työelämän laadukas osaaminen jatkossakin.

Tallennettuna: