Haku

Tilitoimiston asiakasyrityksen palkanlaskentaprosessin kehittäminen

QR-koodi

Tilitoimiston asiakasyrityksen palkanlaskentaprosessin kehittäminen

Opinnäytetyössä perehdytään palkanlaskentaan sekä tilitoimiston ja asiakasyrityksen väliseen palkanlaskentaprosessiin. Tavoitteena on havaita palkanlaskentaprosessin mahdolliset kehityskohdat ja tuottaa näihin kehittämisehdotuksia. Lisäksi tavoitteena on selvittää sähköisen tuntikorttijärjestelmän käyttöönoton tuomia vaatimuksia sekä tilitoimiston että asiakasyrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimusongelmat ovat ”mitä kehityskohteita tilitoimiston asiakasyrityksen palkanlaskentaprosessissa on” sekä ”mitä osaamista ja työvälineitä sähköinen tuntikorttijärjestelmä vaatii tilitoimistolta sekä asiakasyritykseltä”.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin dokumenttinanalyysillä ja haastattelemalla toimeksiantajaa sekä asiakasyritystä. Tutkimuksen ohessa toteutettiin sähköisen tuntikorttijärjestelmän käyttöönottoa.

Sähköisen tuntikorttijärjestelmän käyttöönoton vaatimukset jaettiin järjestelmävaatimuksiin, sekä vaatimuksiin toimeksiantajalle ja asiakasyritykselle. Tutkimustulosten avulla selvitettiin myös palkanlaskentaprosessin muita kehityskohteita. Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kehityskohteet suuntautuvat pitkälti lisääntyvään sähköisyyteen ja digitalisuuteen prosessissa. Sähköisen tuntikorttijärjestelmän myötä säästetään sekä tilitoimiston että asiakasyrityksen aikaa ja resursseja. Lisäksi sähköinen tuntikorttijärjestelmä itsessään ratkaisee jo useita palkanlaskentaprosessin kehittämiskohteita.

Tallennettuna: