Haku

Yliopiston tuotekehityksen opettajien pedagoginen sisältötieto ja sen kehittymisen muodot

QR-koodi

Yliopiston tuotekehityksen opettajien pedagoginen sisältötieto ja sen kehittymisen muodot

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yliopistossa työskentelevien tuotekehityksen opettajien käsityksiä pedagogisesta sisältötiedosta ja sen kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Viitekehyksenä sovellettiin Shulmanin (1986) pedagogisen sisältötiedon mallia, jonka avulla opettajan ammatillisuus, tiedot ja taidot voidaan jakaa osiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Sen lopputuotoksena kehitettiin tuotekehityksen opettajan pedagogisen sisältötiedon ja sen kehittymistä tukevien tekijöiden malli. Tutkimuksen pääkäsitteinä toimivat pedagoginen sisältötieto, kehittyminen sekä yliopistopedagogiikka. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat yliopistossa työskentelevät tuotekehityksen opettajat. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää tuotekehityksen opettajaa Tampereen teknillisestä yliopistosta ja kolmea opettajaa Aalto-yliopistosta. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin kahdessa vaiheessa teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: mitä pedagogista sisältötietoa tuotekehityksen opettajilla on, mitä pedagogisen sisältötiedon osa-alueita tuotekehityksen opettajat kokevat tärkeäksi kehittää, mitkä tekijät tuotekehityksen opettajat kokevat tärkeäksi pedagogisen sisältötiedon kehittymisen kannalta? Luova suunnitteluprosessi sekä erilaiset karsinta- ja päätöksentekomenetelmät olivat tuotekehityksen sisältötiedon ydintä. Tuotekehityksen opettajan pedagoginen osaaminen muodostui luovien ongelmanratkaisuprosessien merkityksen ymmärtämisestä, luentojen ja aktiivisten työtapojen yhdistämisestä sekä yliopistojen oppimisympäristöistä. Pedagoginen sisältötieto sisälsi opettajien käsityksen prosessiarvioinnin tärkeydestä, ymmärryksen opiskelijoiden erilaisista lähtötiedoista sekä kokemuksen työn monijakoisuudesta tutkijan roolin myötä. Tutkimustulosten perusteella oli havaittavissa, että erilaiset kontekstit, joissa opettajat toimivat vaikuttavat sekä opettajan pedagogisen sisältötiedon muodostumiseen, että sen kehittymiseen. Pedagogisen sisältötiedon kehittymisen tehokkaiksi keinoiksi opettajat käsittivät yhteiskehittämisen sekä kokemuksellisen oppimisen. Kollegoiden tuki koettiin tärkeänä. Opettajan oma koulutus- ja työhistoria vaikuttivat siihen, mitä pedagogisen sisältötiedon osa-alueita opettaja halusi kehittää sekä millä keinoilla hän koki pystyvänsä kehittämään omaa pedagogista sisältötietoaan. Tutkimustulosten perusteella yliopiston tuotekehityksen opettajat kaipaavat enemmän aikaa opetuksen kehittämiseen sekä kollegoiden kanssa tapahtuvaa yhteiskehittämistä ja reflektointia. Korkeakoulutuksen muutoksessa ja kiristyvien resurssien myötä tuotekehityksen opettajan pedagogisen sisältötiedon kehittymiseen tarvitaan innovatiivisia ja uudenlaisia tekijöitä, joita voivat olla esimerkiksi teknologiset työkalut ja yhteisopettajuuden malli.

Tallennettuna: